I mistr tesař se někdy utne. To platí samozřejmě i pro auto-moto průmysl. A podobná eskapáda se nevyhnula ani oblíbené tuzemské automobilce. Kupříkladu nahrazení oblíbené Škody Rapid za model, který si o úspěchu svého předchůdce mohl nechat jen zdát.
Rapid nebyl trhák, ale úspěch měl
Škodovka má v německém koncernu speciální místo. I když se má v celém konglomerátu jednat o chudší sestru protěžovaného VW, často svými prodejními výsledky zastíní svého privilegovaného bratra. Navíc výborné modely jako Yeti a Roomster často porážely své protějšky Tiguana a Caddy i ve své německé domovině a dočkali se i důstojných nástupců.
Jiná situace nastala u Rapida. Ten sice nepatřil mezi extra úspěšné modely, svou klientelu si ale stabilně držel. Očekávalo se, že připravovaný nástupce bude prodejním trhákem. Nový model Škoda Scala svá očekávání ale nesplnil a stal se pro továrnu v Mladé Boleslavi spíše zklamáním. Ačkoliv to možná bylo pro oblíbenou automobilku překvapení, náznaky možného neúspěchu tu již byly.
Scala není špatné auto, ale ta cena…
Scala má být chudší alternativou k VW Golf. Tomu se ale v oblíbenosti a prodejních datech nepřiblíží ani na světelný rok. Papírově Scala vypadá skvěle. Rozvor 2650 mm snadno umožní pohodlnou jízdu čtyřem dospělým a nákladový prostor o velikosti 467 litru předčil i Golf. V nabídce motorů najedeme klasické turbo benzíny 1.0 TSI od 70 do 81 kW a 1.5 TSI 110 kW. Další možností je obvyklý nafťák 1.6 TDI 85 kW a samozřejmě pohony na CNG 1.0 G-Tec a TGI. Vrcholem výbavy je již známá varianta Monte Carlo.
Doposud zatím všechno dobré. Kámen úrazu byla ale cena. Scala ve výbavě “holobyt”, což znamená v podstatě volat, klimu a tříválec pod kapotou, měla cenovku cca 420.000 Kč. Za ty peníze šlo koupit Rapida s “jedna dvojkou” a s perfektní výbavou. Pokud tedy chcete ve Scale v podstatě jediný smysluplný motor 1.5 TSI a alespoň nějakou komfortní výbavu, musíte už sáhnout do štrozoku pro minimálně 540.000 Kč. A to už je na podobné vozidlo pořádná porce peněz.
Jen pro srovnání. Za rok 2019 (kdy Scala začínala) se prodalo 38 062 Scal, což je zhruba o 500 méně, než se prodalo Rapidů v prvním roce prodeje. Druhý rok prodal Rapid téměř 77 tisíc nových vozů, zatímco Scala jen 53 tisíc ( prodeje ale mohl ovlivnit Covid). Ve třetím roce prodal Rapid 68 tisíc kusů, Scala v roce 2021 44 tisíc vozů.
Scala bohužel přišla na trh nejen v nešťastnou chvíli, ale také s nešťastnou cenou. Je tedy téměř jasné, že prodejní předpoklady Scala prostě nemá šanci naplnit.
Foto: Shutterstock, zdroj: autoforum, ekonom
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/negramotnost-spojene-staty-dospeli-americane.A171030_135939_zahranicni_kha
Tohle je zajímavější článek…
Blbost celého evropského automobilového průmyslu je nekonečnější než vesmír!!!!!!!!!!!