Jak to tak vypadá, tuzemská automobilka Škoda Auto se řítí do slepé uličky spolu s celým koncernem Volkswagen, který se potýká s obrovskými problémy, jež se vyvalily na povrch. Naposledy tato kdysi prosperující společnost oznámila, že očekává výrazný propad zisků, jak informoval server Bloomberg.
Přichází velká změna
Ukazuje se, že poptávka po vozech klesá na všech trzích, zejména potom v Evropě a v Číně. Jde přitom pouze o jeden z problémů, který musí automobilky aktuálně řešit. Celkově jim totiž roste konkurence. Na trh se derou desítky nových značek, které vyrábí nejen elektromobily, ale i vozidla se starým dobrým spalovacím motorem. A jsou výrazně levnější než evropská produkce včetně Škodovky.
Pohled na trh v České republice zatím zkresluje, byť i tady už vidíme první vlaštovky. Jistě jste si všimli, jak na silnicích přibývá vozů značky MG, která jako jediná v Česku ve velkém své výrobky prodává. Daří se jí přitom výborně. A teď si představte, že takových značek přijde dalších deset, což se reálně chystá.
O potížích Škody Auto se zatím příliš nemluví, jelikož nejsou tolik viditelné a automobilka na první pohled vyrábí velmi solidně. Propad ale může přijít velmi rychle. Jak navíc upozornili odboráři, do budoucna se nepočítá s nejoblíbenějšími modely značky, mezi které patří Fabia, Kamiq nebo Scala.
Tato auta by se měla přestat vyrábět v roce 2026, případně 2027. Tehdy dojde k odstávce závodu MB II, jenž je vyrábí, a to proto, aby se připravil na výrobu elektrovozidel. Odstávka přitom bude trvat dlouhých 16 měsíců.
Co bude se zaměstnanci?
Dnes přitom nikdo nedokáže říct, zda po elektrifikovaných vozech, jež nahradí současné oblíbené modely, bude vůbec nějaká poptávka. Ze současného pohledu to nevypadá vůbec dobře, jelikož zájem o elektrický pohon všude ve světě klesá. Třeba v Německu prodeje těchto aut klesly o 70 %. Trh se svým způsobem nasytil a další lidé o tyto vozy zájem nemají.
“Má s tím někdo zkušenosti? Co po tuto dobu budeme dělat se zaměstnanci?” ptal se na zasedání vedení odborářský předák Jaroslav Povšík dle časopisu Škodovácký odborář. “Opět nastalo ticho a pak reakce, že o tom musíme přemýšlet. Nebudeme to jen my, bude to na více lokalitách.“
Jak vidno, osud největších zaměstnavatele a průmyslového výrobce v České republice je značně nejistý. Není to přitom vina jen samotné firmy a jejího majitele. Důvodem tohoto stavu je skutečnost, že Evropská unie celou partii rozehrála do stavu, který je takřka bezvýchodný.
Foto: Shutterstock