Příliš velký úspěch může být kontraproduktivní. Přesvědčují se o tom také zaměstnanci Škody Auto, která v posledních letech vyrábí stále kvalitnější vozidla, jež se kvalitativně přibližují prémiovějším značkám. Jenže ve chvíli, kdy jste součástí většího celku, který pro vás má vymyšlenou celkovou strategii, může být právě tohle problém.
Vedení se nelíbí, jak moc dobré škodovky jsou
A zdá se, že koncern Volkswagen, pod který Škodovka patří, tento problém začal řešit. V průběhu koronavirové krize firma odvolala úspěšného šéfa značky Bernharda Maiera, jenž za pět let ve funkci posunul mladoboleslavskou automobilku o pořádku kus kupředu. Na jeho místo začátkem srpna nastupuje nepříliš známý Thomas Schäfer, o kterém neoficiální zdroje tvrdí, že jde o nekompromisního vykonavatele vůle vedení koncernu a je nasazován na problematické mise.
Tomu odpovídá také vyjádření šéfa celého koncernu Volkswagen, Herberta Diesse, pro list Frankfurter Allgemeine Zeitung. Zde se vyjádřil v tom smyslu, že není příliš spokojen s tím, jak se značka Škoda profiluje a jakou získává pozici na trhu. “Není nám k ničemu, aby se Škoda vyvinula ve třetí prémiovou značku koncernu,” uvedl Diess. Prvními dvěma jsou z jeho pohledu Audi a Volskwagen. Zatímco Audi zatím vozy z Mladé Boleslavi konkurovat nemohou, proti Volkswagenu ale často v nezávislých testech uspějí lépe. Bodem sváru se v poslední době stala především Škoda Superb, která na vedení koncernu působila až příliš prémiově a navíc bodovala většími rozměry než ekvivalentní, ale dražší Volkswagen Passat.
Vyrábět levnější vozy za dostupnější cenu
Přestože prodeje Škody Auto v posledních letech neustále rostou a do příchodu koronaviru trhaly jeden rekord za druhým, podle Herberta Diesse to stále nestačí. Z jeho pohledu má jít Škoda do co největších objemů vyrobených aut. V tomto ohledu stále není vůči korejským a francouzským výrobcům dostatečně agresivní. Je tak třeba, aby se profilovala v segmentu cenově výhodných aut. Z těchto slov jasně vyplývá, že škodovky budou muset ubrat jak na kvalitě, tak ceně, aby tohoto cíle mohly dosáhnout. Pravdou je, že například vůči vozům Renaultu, Hyundaie nebo Citroenu jsou škodovky dražší. Rumunská Dacia pak má zcela jinou cenovou hladinu.
Je samozřejmě otázkou, jak se tyto plány podaří dlouhodobě naplňovat. Je třeba říct, že podobné výtky ze strany koncernu na Škodu tu byly už dříve a zatím nikdy nedošlo k tomu, že by se muselo významněji sáhnout na kvalitu vozů, ba právě naopak. Ale pokud to bylo skutečným důvodem odvolání Bernharda Maiera, který zjevně ke kompromisům nebyl svolný, mohla by se automobilka tímto směrem skutečně vydat.
Foto: Škoda Auto