Bohužel se ukazuje, že evropské, a tedy i české řidiče, čeká celá řada skutečně významných změn. Nejde přitom pouze o to, v čem budou jezdit. Spalovací motory už jsou skutečně pasé a automobilky přecházejí na elektrický motor, který bude povinný od roku 2035, ale zřejmě se ve velké míře prosadí ještě dříve, jelikož do benzinových a naftových vozů už nikdo neinvestuje. Změní se ale pravděpodobně také pravidla pro jízdu na silnici.
Přicházejí velké změny
Evropská komise vzbudila obrovský rozruch tím, co si pro řidiče připravila. Podle nových pravidel totiž už spoustě řidičů nebude stačit jejich řidičské oprávnění na vozidla kategorie B. To má dnes drtivá většina řidičů a bohatě si s tím vystačí. Pravdou je, že rozpětí toho, co s tímto řidičákem mohou řídit, je skutečně velké a ne vše se v autoškole náležitě testuje. Do problémů se ale mohou dostat i lidé, kteří řídí vcelku obyčejná, jen trochu větší a těžší automobily.
Aktuálně v kategorii B můžete řídit prakticky cokoliv, co má hmotnost do 3500 kilogramů. A to už jsou někdy skutečně velké mašiny. Skutečně se může stát, že někdo, kdo je zvyklý jezdit s menším vozem, může mít po přesednutí do většího velké problémy, což může vyvolat i nějaký ten karambol.
Je ale otázkou, zda je vhodné plánované řešení. Zde má totiž dojít k rozdělení skupiny vozidel B na dvě části. Pakliže máte vůz o hmotnosti do 1800 kilogramů, budete v pohodě a nic dělat nemusíte. Pokud ovšem řídíte něco těžšího, budete si muset udělat řidičský průkaz na novou skupinu B+.
Proti elektromobilům
Podle kritiků je však limit pro klasické “béčko” nastaven opravdu velmi nízko a jen tak se do něj nevejdou i vcelku běžné vozy. Prakticky všechna dnes tak oblíbená SUV jsou přitom těžší, takže jejich řidiči a řidičky budou muset zpět do autoškoly.
Čtěte také: Řízení večer a v noci bude v Česku omezeno. Spousta lidí nebude smět po setmění vyjet na silnici
Je tu ale ještě jedna podstatná otázka. Někdo tu příliš nedomyslel, že ony zmíněné elektromobily jsou výrazně těžší než klasická auta, a to díky hmotnosti baterie. Pokud tak máme dvě stejná vozidla s rozdílným pohonem, potom to se spalovacím motorem může spadat do kategorie B, ovšem to s elektromotorem už do B+. To se pochopitelně mnoha řidičům líbit nebude.
Foto: Shutterstock
Zase jde jen o prachy 😭.
Moje auto váží 1500kg , takže pak už jen já a kamarád a trochu benzínu 🤣.
No to určitě 😡
To zase si v EU nějaký idiot přisedl pytel dostal tlak do hlavy a vymyslel takovou kravinu – člověk nechce být sprostý ale takhle manipulovat z lidmi a vyloženě tahet z lidí peníze a pak je vyhodit z okna (UA) to je fakt přes čáru.Nebude trvat dlouho a budou nařizovat jak dlouho máme používat WC (srát)
A budou si to muset dělat i ti, co mají ŘP typ C? 😳 Mám už asi 6 nebo 7 let americkýho veterána o hmotnosti 2t větším rozměru a myslím si, že ho dokážu ovládat a vymotat se s tím kdekoli. To je zase pakárna. Snad ti s Céčkem budou mít úlevu, pokud to projde 🤦
EU až už jde se svými mentálními průjmy do 🚽