Pokud jde o automobily a obecně osobní mobility, všem už je asi definitivně jasné, že v příštích letech se toho změní skutečně hodně. A samotný přechod na elektromobily, který se jeví jako uspěchaný a nepromyšlený, je pouze jednou z částí celé komplikované skládačky. Nakonec totiž může zvítězit úplně jiný pohon, případně se ukáže, že bez benzinu a nafty to ani příští desítky let jednoduše nepůjde.
Řídit můžete jenom něco
Aby toho ale nebylo málo, připravila si Evropská komise ještě další vychytávky, které budou muset evropští řidiči, a ty v České republice nevyjímaje, absolvovat. Skutečnou chuťovkou potom je snaha nahnat současné řidiče znovu do autoškoly, což je důsledek chystaného opatření, které s největší pravděpodobností projde.
Jistě víte, že dnes má drtivá většina řidičů oprávnění na řízení vozidel skupiny B. Tam spadají prakticky všechna běžná auta, a to včetně třeba dodávek nebo menších traktorů. Rozhodující je horní hmotnostní limit, který je stanoven na 3500 kg. Ten je poměrně velkorysý a osobní vozy se do něj bez problémů vejdou, a to i s pokračujícím trendem zvětšování automobilů, případně při dovozu něčeho ještě většího ze Spojených států amerických.
Právě to se ale v Evropě vůbec nelíbí. Tamní úředníci se totiž domnívají, že kdo chce řídit těžká vozidla, měl by na to mít speciální oprávnění. A proto přijdou změny. Standardní skupina B vám umožní řídit pouze ta vozidla, která budou mít hmotnost do 1800 kilogramů. Pro vozy s váhou od 1,8 do 3,5 tuny už si budete muset opatřit řidičák na kategorii B+, která vznikne zcela nově.
To bude pro velkou část řidičů v České republice opravdu velký problém a celé to jen ukazuje na nepromyšlenost jednotlivých kroků, které se v Evropské unii odehrávají. Každý totiž ví, že současné elektromobily váží mnohem více než jejich ekvivalenty se spalovacími motory. Většina lidí, kteří si tedy pořídí elektrovůz, dostane za odměnu také nutnost udělat si nové “papíry”.
Nesmyslné limity
Podívejme se na příklad. Takové BMW 5 je skutečně na hraně. Verze s benzinovým motorem má pohotovostní hmotnost v kilogramech přesně 1800 kilogramů. Teoreticky by se tak vešla ještě do staré skupiny. Ten samý vůz, ale s elektrickým pohonem, však váží už 2205 kg a museli byste kvůli němu znovu do autoškoly.
To pochopitelně platí o spoustě vozidel. Nevyhnou se tomu majitelé velkých SUV, ať už mají jakýkoliv pohon nebo třeba dodávek. Ovšem i velké kombíky mohou být v řadě případů za hranou. V případě elektromobilů se to potom bude týkat i vcelku malých vozů, což je docela nepříjemnost.
Čtěte také: Důchodci mají odevzdat řidičský průkaz dobrovolně. Řídit by už neměli, za odměnu dostanou tramvajenku
Těžko říct, kdo něco takového mohl vymyslet, ale zcela jistě mu nedošly nejrůznější konsekvence. Vše bude nesmírně administrativně náročné a je otázkou, jak na to zareagují řidiči. Může je to odradit například od nákupu elektromobilu a raději si koupí vůz se spalovacím motorem, dokud je to možné. Zvláštní je i rozdělení dle hmotnosti, které je poměrně striktní. Vedle sebe můžete mít dvě prakticky totožná vozidla, kdy jedno bude vážit 1795 kg a druhé 1805 kg. Na jedno vám postačí současný řidičský průkaz, zatímco kvůli druhému budete muset zpět do autoškoly.
Foto: Shutterstock
takže jestli to dobře chápu,tak na elektroauto a nebo dodávku nebudu moci řídit bez speciální nové skupiny i když mám papíry na velká auta a řídím denně 40 tunové vozidlo??? Tak to je pěkný kocourkov….
No to určitě, ať si trhnout nohou, normálně budu řídit dodávku dál, že si eu vymýšlí pikačoviny mě nezajímá 😖
At uz nam eu poliby p……. uz nechame si do vseho kecat at si udelaj poradek a prestanou se montovat do veci posraly vse a tet se serou do lidi at oni delaj skousky u psichyatra
Tak to jsem zvedav kdo bude zasobovat poslanci z eu at ale ti uz prisly o papiry a nebo maji sve ridice a ti bujdou do auto skoly a pridou o ne take a co poslanci budou chodit pesky a v mhd dostanou tak akorad prez dr
Dobře tak všem elektromobilistům. Frajeřejí s elektroautama, tak ať si to užijou s tím závažím.
Z Bruselu přichází samé debiloviny. To už nikoho snad nepřekvapí. Ti jsou blbí nebo navedení? Spíš bych řekl to druhé. Hraje roli lobismus? Ptejme se kdo z toho bude profitovat. Kdo vydělává na Gren dealu, emisních povolenkách, obnovitelných zdrojích, elektromobilitě a dalších nesmyslech? Kdo vydělá na dalších nesmyslech ohledně řidičaků? Musíme všichni při volbach do EU lobovat pro zdravý rozum. V případě dalších nesmyslů vyhlásit referendum o vystoupení z EU.