Zatímco přes rok létají Češi relativně málo, jakmile přijde období letních dovolených, pomyslné dveře tuzemských letišť se vůbec netrhnou. V paměti mnohých přitom stále je skutečnost, že let je součástí celého zážitku z dovolené. Stačí si vzpomenout, jak se o pasažéry na palubách starala třeba cestovní kancelář Fischer, která provozovala i vlastní leteckou společnost. Cestovatelé se mohli i na dvouhodinovém letu těšit z teplého jídla a příjemně stráveného času na palubě.
Příjemné cestování je minulostí
Tyto časy jsou už dávno pryč. Následně převzaly pozici dvorního přepravce Čechů na dovolenou České aerolinie, které sice už musely trochu šetřit, avšak stále to nebylo vůbec špatné a dalo se mluvit o důstojné přepravě do cílové destinace. Dnes už je tomu ale úplně jinak.
Je to až neuvěřitelné, ale zážitek z letu na dovolenou je rok od roku horší. Jde to ruku v ruce s tím, jak společnost Smartwings, která na tuto dopravu má z českých letišť v podstatě monopol, zhoršuje své služby. Mnozí se ptají, kam až to může zajít.
“Letěli jsme poprvé asi po třech letech, a musím říct, že je to naprosté otřesné. K moři vás dopravují starým vyklepaným letadlem, které jsou líní mnoho let přebarvit do nových firemních barev, a tak stále létá pod starým názvem Travel Service,” říká pan Michal, který v minulých týdnech absolvoval let do turecké Antalye a zpět.
“Uvnitř je letadlo naprosto vybydlené. Sedačky jsou nahuštěné takovým způsobem, že jsem to neviděl. Při svých 185 centimetrech jsem se do křesla téměř nevešel. Třešničkou bylo, že nefungovalo sklopení sedadla, takže na mě si ho někdo sklopil, ale já nemohl. Nešla zvednout ani opěrka. Připadal jsem si doslova jako skřípnutá sardinka, tohle jsem ještě na žádném letu nezažil, i když vím, že ani jinde není moc místa,” popsal Michal, podle kterého je to naprosto nedůstojná přeprava lidí a s touto společností už vícekrát nepoletí. Bohužel to ale znamená, že ani nemůže využít nabídky českých cestovních kanceláří, které tuto aerolinku využívají výhradně.
Lidé se za Smartwings stydí
Internet je lamentací na Smartwings doslova plný. “Někdo by je měl koupit a udělat z toho normální českou aerolinku podobnou LOT, Finair nebo Vueling,” naráží často cestující podnikatel Jan Řežáb na skutečnost, že v v Polsku, Finsku či Španělsku fungují aerolinky s mnohem vyšší kvalitou služeb, i když některé rovněž v nízkonákladovém režimu. “Je to strašná škoda, že je to v tom stavu, v jakém to je. Jako Čech se za to stydím. Přitom Letiště Praha rekordně vydělává a rostou mu počty cestujících.“
Mnozí poukazují také na to, že jejich let se Smartwings snad nikdy neodletěl včas. “Je to neuvěřitelné, ale můžete se prakticky stoprocentně spolehnout na to, že jejich zpoždění bude minimálně jedna hodina,” tvrdí jeden z cestujících na sociálních sítích. Často je přitom zpoždění ještě větší, a to takové, že cestujícím už vzniká nárok na finanční kompenzaci. Avšak v takovém případě s nimi Smartwings obvykle nekomunikují, a to ani po mnoha urgencích. Existují však společnosti, které se zabývají vymáháním těchto kompenzací, byť vám pak ze získané částky přibližně čtvrtinu strhnou.
Foto: Shutterstock
Zpoždění je z 90 % způsobeno Eurocontrolem z Bruselu, který řídí provoz nad Evropou. A sorry, ale ještě jsem neviděl 737-8, kde by se člověk 185cm+ vešel a vůbec letadla tohohle typu mají opravdu nahuštěnější sedačky. Na druhou stranu, sedačky jsou mnohem komfortnější a širší jak u např. Ryanairu. A to že nešla sklopit sedačka, tak v řadě nouzových východů a řadu před, nejdou z bezpečnostních důvodů nikde sklopit sedačky. To je asi tak k tomu.
Sklápět sedačky v tomhle dobytčáku by měli zakázat, 4 hodiny to vydrží každý, né? A když né, tak si musí připlatit a letět vyšší třídou
Já tedy musím nesouhlasit. Před týdnem jsme s touto společností letěly a vše bylo v pořádku všude čisto a vše fungovalo jak má.Personal i letadlo bylo v pořádku a byl to příjemný let. I 10 minut zpoždění při letu dohnal a přistály jsme na čas.Za mě vše fungovalo na jedničku.
Katastrofa se Smartwings to je 2,5 hodiny nedůstojného cestování.
Příště raději zahraniční linkou.
Přesně… Se Smart Wings jsme letěli v úterý, (kupodivu bez zpoždění), ale je to vážně katastrofa… Sedačky příšerné, područky nefunkční, a místa tak pro děti… (Mám 182 cm). Už teď se netěším na zpáteční cestu…
737-8 je opravdu ,, dobytčák”..
Před pár lety, s KLM, (tuším A370), a to úplně jiný level… ( A to nemluvím o servisu…) Smart Wings se mají ještě hodně, co učit…
Možná by stačilo, kdyby se cestující při koupi zájezdu dotázali, jakou společnosti budou letět a pokud by to byla tato problémová společnost, tak bych si zájezd nekoupila. Kdyby cestovky z toho důvodu neprodali zájezdy, tak by se problém s leteckou společností musel řešit. A myslím, že když si koupím zájezd, který má zpoždění už na kompenzaci za zpožděný let, tak je pro mne “partnerem” cestovka a odškodné bych požadovala od nich. Protože tyto společnosti mají smlouvy právě s CK. Ale ty jsou zvyklé, že si našinec nechá všechno líbit. Hlavně že pojedu.
Za počet sedaček je asi odpovědný výrobce, ne? To asi letecká společnost neovlivní… . Před měsícem jsem letěl z Vídně s Ryanair , letadlo LAUDA po bývalém F1 frajerovi. A v letadlech Airbus je podle mne menší pohodlí než v Boeingu , které používají SmartWings. Letos jsem ještě letěl i s Wueling a Wizzair, nevidím mezi všemi těmito společnosti rozdíl.
Tak předně byl to charterovy let,tudíž cestující měli smluvní vztah s ck a ne leteckou společností,takže jakékoliv náhrady jdou za ck a to možná bude problém,postarat se tudíž o ně měla cestovka. Měl sem kdysi podobný problem,jenže cestovka canaria travel nás sms ponechala v hotelu,zajistila večeři a teprve když se nahradni letadlo blížilo,sms nám sdělili odjezd na letiště. A vy také “novináři se laskavě doucte o právech a povinnostech. Smartwings podle mých zkušeností,naposledy včera je docela solidní společnost přílet do Prg skoro přesně.