Naplánovaný konec spalovacích motorů na rok 2035 možná nebude tak úplně definitivní. EU zřejmě po vášnivých diskuzích mezi ultra-eko-zelenými a pragmatickou částí odborné společnosti připustí celkovou revizi tohoto rozhodnutí. Zprávu potvrdil i vysoký komisař Evropské komise Thierry Breton. Mají spalovací motory ještě šanci na záchranu?
Běžný chaos na hlavním stanu EU
Není to tak dávno, co EU velkohubě potvrdila rok 2035 jako konečný pro spalovací motory. Zelená srdce eko-fanatiků zaplesala. Že toto datum automobilky berou vážně umocňuje i skutečnost silného odklonu od fosilních paliv ze strany největších výrobců vozidel. Elektromobilita byla prohlášena za novou a lepší budoucnost na čerstvém vzduchu pro všechny. Tedy pro všechny, co si budou moci podobné vozidlo dovolit.
Trochu naděje vnesl do celé situace rozhovor s komisařem Evropské komise Thierry Bretonem. Ten pro server Politico uvedl, že klíčová část plánu EU na snížení emisí o 55 procent do roku 2030 (tedy deadline spalovacích motorů) projde v roce 2026 pravděpodobně rozsáhlou revizí. Cílem má být prodloužení lhůty pro ukončení provozu spalovacích motorů. Jedním z hlavních důvodů je nedostatek času na takto rozsáhlou transformaci celého průmyslového sektoru.
Zrušení pracovních míst a surovinová náročnost
Během celého procesu transformace ze spalovacích motorů na elektromobilitu má být zrušeno až 600.000 pracovních míst. O práci tedy volně přijde velké množství lidí, kteří svou obživu budou hledat jinde. Navíc i vybudování celé infrastruktury, která udrží elektromobily v chodu bude extrémně náročná. Zejména některé chudší státy budou mít s aplikací podobných zařízení velké problémy.
Podle Bretona budeme do roku 2030 k výrobě elektromobilů, která by teoreticky nahradily všechny spalovací motory, potřebovat budeme 15krát více lithia, čtyřikrát více kobaltu, čtyřikrát více grafitu a třikrát více niklu. Nemluvě o vybudování masivní soustavy veřejných nabíjecích stanic. I tak se jedná o nečekaný závan rozumu z této instituce. Nedělám si velké iluze, ale je dobré vědět, že se tam stále nachází lidé, kteří s vypětím všech sil dokážou s mozkem aktivně pracovat. Uvidíme co přinese čas.
Foto: Shutterstock, zdroj: Politico
Mám auta se spalovacími motory rád. Elektro se mi nelíbí. Za sebe bych byl rád pokud budu motorista, jako nyní.