![](https://www.mix24.cz/wp-content/uploads/2023/03/audi-autobazar-ojete-auto.jpg)
Dosud se z hlediska nejrůznějších zákazů a regulací ze strany Evropské unie řešila především nová auta. To dávalo smysl, protože tam je možné nejrůznější opatření vztáhnout na budoucnost a na ještě nevyrobená vozidla.
Nová pravidla jsou přísná
Dnes už tedy každý ví, že od roku 2035 na silnice nevyjedou nová auta se spalovacími motory. A přestože je tu určitá snaha o revizi tohoto rozhodnutí, je docela možné, že to takto zůstane, protože ani automobilky nijak zvlášť neprotestují, jelikož potřebují především jasná pravidla, podle kterých mají vyrábět.
To by ovšem potřebovali i samotní spotřebitelé, kteří se teď nacházejí v jakémsi vakuu. Jak se totiž ukazuje, EU má zálusk i na starší vozy, které po silnicích už jezdí. Na poslední chvíli se tak podařilo zvrátit rozhodnutí o tom, že by starší naftová auta musela splňovat měření dle nových norem. Dle německého ministra dopravy to mohlo znamenat to, že by miliony vozů po celé Evropě, a to relativně nových, nemohly vyjet na silnici.
Je však otázkou, na jak dlouho se tomu podařilo zabránit. Jedna regulace totiž spadla pod stůl a je tu najednou nová. Ta se teď představuje pod nepříliš příjemným názvem End of Life Vehicle, čímž úředníci naznačují, že vozy by měly mít jakési datum spotřeby a rozhodně by na silnicích neměly jezdit donekonečna, jak se mnohdy děje. Ostatně, v České republice je průměrné stáří vozového parku 16 let. Je třeba si přitom uvědomit, že to hodně vyvažují nová auta. Běžný člověk tedy může mít vůz ještě mnohem starší.
![](https://www.mix24.cz/wp-content/uploads/2023/12/skoda-auto.jpg)
Stará auta jsou nechtěná
Přesné znění nových pravidel se zatím řeší, ale na veřejnost už unikly určité kontury. Předně by to měl být zákaz oprav vozidel po škodách nad určitou hranici. Například pokud by se měly svařovat nosné části karoserie, měla by to být jasná stopka. Takové auto už by se nesmělo opravit, ale putovalo by rovnou do šrotu.
Dále se počítá s tím, že by byl omezen vývoz a dovoz vozidel mezi jednotlivými státy. Dnes je to často tak, že když je vůz už nezpůsobilý k provozu třeba v Dánsku, putuje do České republiky nebo do Rumunska, kde pak slouží ještě dlouhé roky. Tomu by mělo zamezit propojení registrů vozidel mezi členskými státy.
Čtěte také: Kdo má auto starší 5 let, musí od 1. ledna 2025 zkontrolovat důležitou věc, jinak už nevyjede
Tato pravidla se v první fázi mohou jevit ještě rozumně, ovšem nesmíme zapomínat, že jakmile jednou začnou platit, mají úředníci tendenci je zpřísňovat. A potom můžeme relativně brzy dospět k tomu, že budou zakazovány vcelku běžné opravy u starších vozů, jen proto, aby se tyto stroje produkující spoustu emisí dostaly pryč z provozu.
Foto: Shutterstock