Strana Tomia Okamury před volbami rychle sílí, jak ukazují všechny průzkumy. Je spolehlivě nad deseti procenty a zdá se, že by mohla útočit až na 15 % hlasů voličů. Nedávno dokonce předběhla ODS v modelu, který počítá s preferencemi jednotlivých stran.
Okamura přitom nachystal na měsíce před volbami silnou kampaň, jak už je jeho zvykem. Tentokrát míní pořádat trhy s levnými českými potravinami v obcích a obrážet je speciálním kamionem, takzvaným “SPĎákem”. Už v minulosti se přitom ukázalo, že kontaktní kampaň funguje skvěle a SPD by mohla přihrát další hlasy.
Někteří starostové však už vymýšlí, jak Okamurovi jeho velkolepou předvolební kampaň překazit. Například proti jeho kamionu chystají speciální opatření, a to ceduli zakazující vjezd kamionů, respektive vozidel nad určitý váhový limit.
“Skutečně jsem na takovou úvahu u starostů narazil,” uvedl pro server Lidovky.cz předseda Sdružení místních samospráv Stanislav Polčák. Podle něj je to ale velmi problematické u silnic prvních a druhých tříd. “V úvahu připadají jen místní komunikace,” uvedl šéf sdružení samospráv.
Tomio Okamura však zřejmě s touto variantou počítá a veřejný prostor může obsadit v oklik. Například v Ostravě jeho SPD už ohlásila shromáždění, které je možné využít také k zaparkování kamionu.
Velkým tahákem Okamurovy kampaně má být jarmark s potravinami. “Chceme nastavit zrcadlo nehorázným maržím, které tu mají nadnárodní supermarkety,” vyhlásil v minulém týdnu Okamura. Podle něj je cílem ukázat, že v České republice lze prodávat levné potraviny místní provenience. Leták láká například na litr mléka za 12 korun, máslo za 26 korun, vejce za 2 koruny nebo chléb za 20 korun. Podle marketérů jde o skvělý tah. Ozvali se však i někteří zemědělci, podle nichž za podobné ceny rozhodně potraviny vyprodukovat nedokáží.
“Je vidět, že je to jen součást politické kampaně a s realitou to nemá nic společného. Za takové ceny se zemědělcům ani nevyplatí kopnout do země, natož vykrmovat zvířata,“ řekl k tomu prezident Svazu průmyslu a obchodu Tomáš Prouza.
Foto: SPD