
Ačkoliv by se zcela objektivně měly řešit závažnější problémy, které aktuálně Evropskou unii, respektive Českou republiku jako její členskou zemi aktuálně trápí, reálně se tu pořád zaobíráme nějakými zákazy a omezeními. Lidem už to leze krkem a pravděpodobně bude muset dojít k zásadním změnám, jinak se z tohoto marasmu nevyhrabeme.
Jsou tu nové plány
Kdo by se totiž domníval, že EU bude stačit již schválený zákaz prodeje nových vozidel se spalovacím motorem, který začne platit od roku 2035, ten by byl na omylu. Nejenže ho úředníci nechtějí ani o píď zmírnit, byť je už teď jasné, že to přinese obrovské problémy, ale navíc chtějí lidem sáhnout ještě na jejich ojetiny, které už mají nějaký ten rok naježděno.
Je zcela očividné, že současné tendence jdou tímto směrem. V loňském roce se na poslední chvíli podařilo zabránit návrhu, který by pravděpodobně odstavil miliony relativně nových vozů s naftovým motorem. A to jen proto, že úředníci chtěli jejich emise měřit dle nových standardů a učinit je závaznými. Tyto vozy by však neprošly, jelikož v době jejich výroby byly kontroly benevolentnější.
Je otázkou, zda se něco takového znovu nevrátí, ovšem teď se pro změnu řeší problém ten, že někteří lidé jezdí ve starých autech. V České republice, kde je průměrný věk vozového parku přibližně 16 let, je to naprostý standard. A svým způsobem to není špatné, jelikož mnohé studie prokázaly, že nejekologičtější možností je využívat i staré a trochu emisně náročnější vozidlo co možná nejdéle, než ho nechat sešrotovat a nechat si vyrobit nové.
Teď je tu ovšem regulace s názvem End of Life Vehicle. Jak její název napovídá, měla by řešit to, kdy určité auto už bude muset být odstaveno a dále neopravováno, a to v rámci celé EU. Podle všeho tak skončí dnešní praxe, kdy se vyvážejí třeba desetiletá auta ze západní Evropy, aby se jako “funglovky” prodala v té východní.

Nemusí to skončit dobře
V procesu se přitom leccos spraví, a to třeba i po nějaké větší bouračce. To by však nové opatření mělo řešit a podobnou opravu například zakázat. Bude jasně dáno, co se u jakého vozu bude smět ještě opravovat a co už bude znamenat to, že už s ním nevyjedete.
“Tohle se mi vůbec nelíbí. Evidentně to směřuje ke stahování starších aut z provozu. Jenže ta nová jsou velmi drahá, takže nevím, co s tím budeme dělat,” říká pan Richard z Brna. Navíc hrozí, že se po schválení regule začnou zpřísňovat.
Čtěte také: Auto v Česku bude jen pro bohaté. Většina lidí bude jezdit autobusem
Po starých autech se přitom dá jít i jiným způsobem. A to třeba omezováním emisních limitů, která jsou pro ně povolena. Dále potom zdražováním pojistného a v neposlední řadě také zdražením pohonných hmot.
Foto: Shutterstock