Když se vám najednou rozpočet navýší o dosud nevídaných 500 miliard korun, což je nově plánovaný schodek České republiky pro tento rok, máte najednou příjemnou starost, jak tyto peníze utratit. S takovou částkou se ale pojí také velké riziko, že státní úřady začnou počítat v úplně jiných řádech, než byly dosud zvyklé a navíc, že svými narychlo spíchnutými nápady za miliardy způsobí více škody než užitku. Přesně to předvedlo v minulých dnech Ministerstvo pro místní rozvoj Karly Dostálové, když představilo neuvěřitelný plán na podporu cestovního ruchu. Za reklamu na dovolenou pro Čechy plánovalo utratit dvě miliardy korun.
Hotely a penziony jsou plné
Z celého plánu čiší především jedno: obrovský amatérismus jeho autorů z MMR a bohužel také snaha “pomoci” velkým médiím, jejichž náklonnost se bude hodit v nadcházejících krajských volbách, ale i jakýchkoliv dalších. Nezapomínejme také, že řada z těchto médií nepřímo patří premiéru Andreji Babišovi.
V první řadě si pojďme říct, nakolik je taková kampaň na podporu cestovního ruchu v dnešní době potřebná. Češi v této sezóně nevycestovali za hranic v takovém počtu jako dříve a zůstali doma. Svou dovolenou tak tráví v českých hotelech a penzionech. Mnoho z nich hlásí vyprodáno na celé prázdniny, a to i za vyšší než běžné ceny. Nabídka na straně českých ubytovacích kapacit v krajích jednoduše nestačí zvýšené poptávce ze strany Čechů lačnících strávit dovolenou v českých luzích a hájích. Pochopitelně s jednou čestnou výjimkou, kterou je Praha. Zdejší ubytovací kapacity jsou dimenzované na zahraniční turistický ruch, který letos z velké části odpadá. Češi to nevytrhnou – to by se celá republika musela na čas přestěhovat do Prahy. A že by to snad mohla zvrátit nějaká kampaň? To je naivní představa. Čechům se v létě po rozpálených ulicích Prahy chodit nechce a jedou raději do přírody. A když už, je tu stále institut Hlavního města Prahy, které si může reklamu zadávat samo dle potřeby.
Je třeba dodat, že reklama na Českou republiku jako zemi plnou krás, za nimiž stojí za to cestovat, nemusí být špatným nápadem. Jenže MMR cílilo na nevhodnou cílovou skupinu – Čechy. Oproti tomu můžete v českých médiích vidět reklamy okolních států, jako je například Rakousko nebo Slovensko, které lákají našince k sobě. Taková reklama by v zahraniční měla smysl i na ČR. Jenže tým Kláry Dostálové chtěl utratit vše jen v českých médiích.
Největší reklamní kampaň v historii
Druhým problémem je způsob, jakým stát ke kampani přistoupil. Jednoduše vzal dvě miliardy z rozpočtu a hodlal je natvrdo nalít do médií, aniž by měl k dispozici nějakou analýzu nebo plán, koho chce vlastně oslovit a zasáhnout a v jakém počtu. Reklamní expert Martin Jaroš na svém facebooku odhalil, jak nesmyslné je takové počínání. Běžnou praxí je dnes naopak oslovení mediální agentury, která na základě požadovaného zásahu vytvoří mediaplán. Když se ale najde nějaký hejl (v tomto případě stát), který hodí na stůl dvě miliardy, agentura pochopitelně vše spočítá tak, aby to přesně na tuto částku vyšlo, přestože by jinak poskytla nejrůznější slevy a nabídla cenu výhodnější.
Kromě toho je tu zajímavý fakt, že kampaň za dvě miliardy korun by byla zřejmě největší, jaká se kdy v České republice uskutečnila. V loňském roce za reklamu vydala nejvíce společnost Alza, a to 1,8 miliardy korun v ceníkových cenách. Dodejme, že jde o reklamní rozpočet za celý rok na celou řadu různých kampaní. Navíc reálná cena kampaně je oproti ceníku přibližně poloviční. Stát přitom počítal s reálně utracenými dvěma miliardami korun. Za ně by teoreticky dostal kampaň v hodnotě 4 miliard korun dle ceníku. Oproti Alze by tak měl čtyřnásobný zásah.
Mediální experti se shodují v tom, že podobnou kampaň by šlo uskutečnit jen velmi těžko. Šlo by doslova o polepení celé České republiky, kdy by reklama na cestování po naší zemi vyskakovala ze všech koutů.
Současná vláda České republiky bohužel jen znovu ukázala, že je třeba ji neustále hlídat a že v ní rozhodně nepracují takoví odborníci, jaké bychom v této krizi potřebovali. Ne každý nápad se podaří uhlídat, jako právě tento, který MMR raději potichu opět stáhlo. Půl bilionu korun, které čekají na utracení, je příliš mnoho na to, aby s tím šlo nakládat efektivně a podle potřeby. Přesto se musíme snažit znovu a znovu poukazovat na nesmysly, které pro nás vládní představitelé chystají.
Foto: Freepik