Zatímco řada podnikatelů má velký problém dosáhnout na proklamovanou státní pomoc a zachránit tak své podnikání, v některých případech to jde až překvapivě snadno. A to i v oblastech, nad jejichž budoucností se přinejmenším smráká. Jako je například byznys přeprodejců letenek, jehož úskalí se v plné síle ukázala právě s úderem koronaviru.
Předražené služby bez záruky
Společnost Kiwi.com několik let plnila média vlastním PR o jedné z nejúspěšnějších firem v letecké dopravě. Hodně se toho napsalo a namluvilo především o “unikátním” algoritmu, který spojuje letenky nízkonákladových společností do jedné. Příběh o partě českých kluků, kteří dokázali prorazit ve světě, zkrátka táhl.
Ve skutečnosti je to vše ale postaveno na neetickém vykrádání dat od jednotlivých dopravců, proti čemuž například letecká společnost Ryanair aktivně bojuje. Spíše než na jedinečném algoritmu je Kiwi.com postaveno na schopnosti prodávat předražené služby (běžné letenky jsou zde dražší než kdekoliv jinde) a nemorálním prodeji služeb, které jsou mnohdy už v ceně zakoupené letenky, ale Kiwi.com si je naúčtuje zvlášť (typicky různá zavazadla, výběr sedadla apod.)
Kiwi.com není jediným přeprodejcem letenek, na trhu jich působí celá řada a obvykle se vyznačují tím, že fungují poměrně slušně v dobrých dobách, ale jakmile se cokoliv pokazí, je z toho obrovský problém. Letenky totiž fungují na základě toho, že vždy musíte komunikovat a problémy řešit s tím tam, kde jste si letenku koupili. Pokud jste tak učinili přímo u letecké společnosti, potom můžete komunikovat s ní. Pakliže jste ale nakupovali u přeprodejce, řešíte veškeré požadavky výhradně s ním.
Kiwi.com neustále vymýšlí, jak se dostat k penězům
Když tak vlivem koronavirové krize začaly aerolinky rušit své lety, obraceli se zákazníci hromadně na Kiwi.com, aby jim refundovalo letenky, které si u něj zakoupili. Mnozí z nich navíc měli u firmy zaplacenou nadstandardní garanci, která měla zaručit řešení bez jakýchkoliv problémů. Firma však peníze nebyla ochotna vyplácet a odkazovala na to, že jsou zadržovány u aerolinek. To do jisté míry zřejmě byla pravda, ale jak běžely měsíce, lidé, kteří si své letenky koupili jinde, nakonec peníze dostali. U Kiwi.com na ně stále čekají. Brněná společnost Olivera Dlouhého potom přišla s další vychytávkou: lidé, kteří si zaplatí 20 EUR, tedy přibližně pětistovku, budou mít šanci na přednostní vyřešení svého požadavku. Mnozí v tom viděli další podraz pochybné firmy.
Nejen nespokojení zákazníci Kiwi.com tak byli překvapení, když médii prolétla zpráva o tom, že společnost dosáhla na úvěr ve výši 45 milionů EUR, tedy 1,2 miliardy korun. Ten poskytují Komerční banka a Citibank, ale bez velkého rizika. Ručí za něj totiž státní pojišťovna EGAP. Pokud by tak Kiwi nebylo schopno úvěr splácet, zaplatí ho daňoví poplatníci.
Kiwi se dluhy splatit nechystá
A že si Kiwi.com snad půjčilo na to, aby splatilo své dluhy vůči zákazníkům? To je mylná domněnka. Podle šéfa firmy Olivera Dlouhého chce firma tyto prostředky využít na automatizaci a zavedení procesů, které mají zrychlit proces refundace a navrácení peněz na účty klientů. Z toho vyplývá, že peníze zřejmě vyletí komínem, protože pokud firma nebyla schopna tyto procesy nastavit dříve a ani půl roku poté, co měla refundace vyplatit, těžko se to stane nyní.
Zajímavé je, za co se tu vlastně stát zaručil. Kiwi.com je čistě internetovou společností, jejíž hodnota je postavena na budoucích ziscích. Jako takovou ji z větší části loni koupil americký konglomerát General Atlantic. Ten si dnes musí trhat vlasy, protože za lehce víc než 50 % zaplatit přibližně 3 miliardy korun. Miliardáře tak udělal například z Jiřího Hlavenky, který tehdy celý svůj podíl prodal.
Problém je, že Kiwi.com v současné době sestává hlavně z dluhů vůči zákazníkům. Nějakou hodnotu snad má internetová doména a zákaznická databáze, jinak ale firma nemá vůbec nic. V době, kdy je krajně nejisté, nakolik se letecký průmysl zotaví a zda se ještě někdy dostane na původní pozice, by takové firmě půjčil pouze blázen.
Foto: Freepik