Důchodci v České republice schytávají jednu prudkou ránu za druhou. Nejenže se mohou rozloučit s nějakým rozumným navýšením penzí, a to v mnoha příštích letech, ještě jim sahají na věci, na které jsou desítky let zvyklí.
Obchodům je to vlastně jedno
Často jde o zdánlivé drobnosti, které však mají na penzisty velmi tvrdý dopad. Příkladem je novela zákona o omezení odpadu, kterou si připravilo Ministerstvo životního prostředí. V základních konturách by s ním jistě souhlasil každý, jelikož redukce odpadu je ve veřejném zájmu. Velmi problematické jsou však způsoby, kterými by se toho mělo dosahovat.
Nejde totiž ani tak o omezení odpadu jako takové, jako spíše o to, aby se vybralo více peněz do rozpočtu, které by na tuto položku teoreticky měly být využity. Zda se tak ale skutečně stane, to je otázkou. Jisté je ale to, že to znepříjemní život mnoha lidem, v tomto případě hlavně důchodcům.
V rámci novely se totiž počítá s přelomovým prvkem, a to zpoplatněním tištěných slevových letáků. Ne snad, že by za ně zákazníci museli platit, byť i to se nakonec může stát. Jde o to, že pokud by obchod vytisknul letáky, musel by za ně automaticky zaplatit recyklační poplatek. To by produkci dále prodražilo. Je třeba si uvědomit, že už teď je tisk letáků velmi drahý, a to poté, co se zvýšily platby za papír, energie i samotnou distribuci. Ostatně, sami jste si mohli povšimnout, že vám jich do schránek chodí o poznání méně.
Samotné obchody se sice na oko bouří, reálně jim to ale dost možná hraje do karet. Mohou totiž oznámit, že s letáky plošně končí a své nabídky přesouvají na internet, a zejména potom do mobilních aplikací. To už se ostatně děje.
Odříznuti od informací
“Letáků mi chodí méně a méně a já vidím, jak za potraviny platím víc a víc, protože se v cenách přestávám orientovat. Dříve jsem si zaškrtla, co si v kterém obchodě chci koupit, ale to teď není možné,” říká paní Jana z Jihlavy. “Jsou to samá opatření proti důchodcům.“
“Pokud seniorům vezmete tištěný leták, v podstatě je tím odříznete od primárního informačního zdroje k nakupování,” objasnila problematiku šéfka Rady seniorů Lenka Desatová. Podle všeho nejsme příliš vzdáleni od situace, kdy vytištěný slevový leták bude nadstandardní službou poskytovanou obchodními řetězci.
Čtěte také: Češi se bouří. Kdo si nezvládne rychle nakoupit, musí zaplatit mastný poplatek. Obchody s námi zase vyběhly
Může to dopadnout stejně jako u bank. Pokud si vše pořešíte digitálně v aplikaci, budete to mít zdarma. Ale pokud budete chtít leták do schránky, lze si představit, že za to budete muset zaplatit určitou formu předplatného. Jistě to nebudou velké peníze, ale třeba několik stovek za rok.
Foto: Shutterstock, zdroje: SOČR, Rada seniorů
V rámci společnosti by neměl být nikdo zvýhodňován, tedy ve smyslu spotřebytelských cen. Kdo má nárok, tak bere dávky.
Prosím, nepiště nesmysly, to že nedostávám do schránky leták, o který nestojí neznamená, že budu nakupovat dráž. Stačí se podívat na internet a nemusím mít nic tištěného. Při nákuou musím používat především hlavu a ne leták.
…proč děláte z důchodců “blby”, kteří bez tištěného letáku nedokážou nakoupit…mnozí se velmi dobře orientují na internetu a hlavně v obchodech je zboží v údajné akci vždy označeno…a hlavně ony dnes ty slevy jsou mnohdy dražší než neakční zboží …
Letáky byly pro zaměstnance pošty velké neefektivní zlo. Žádný z nich nemohl informovat o všech cenách v obchodech. Jde jen o marketingové nalákání lidí do obchodů, aby rostly tržby.Poste taková práce snižovala produktivitu a kvalitu odborné poštovní prace. Velká čas objemu letáků skončila rychle v papírovém odpadu. Dnes je reklama v řadě médií a to by mělo bohatě stačit.
Já se letáky vůbec neřídím, jdu nakupovat, kdy potřebuji, ale abych obíhala obchody, kde jsou slevy, to ne! A ještě za letáky platit? Pokud je to reklama obchodu, tak by si to měl platit on.