
Pakliže neexistují jasná pravidla, dělají si obchodní řetězce doslova co je napadne. A to pro zákazníky není zrovna ideální. Proto stát určuje mantinely, ve kterých se mohou pohybovat. Ne vždy to musí být nutně ku prospěchu věci, ale v tomto případě rozhodně ano.
Co musí obchody splňovat
Jde o to, že u ovoce prodávaného v České republice musí být vždy uveden konkrétní druh, o který se jedná. Musí být jasně patrné, zda jde o pomeranč, banán nebo třeba jablko.
To ovšem neplatí ve všech případech. Pakliže jde o ovoce, které má jasnou také svou odrůdu, musí být vyznačena také ona. Typické je to třeba u jablek. Tam si zákazník obvykle může vybrat z celé řady odrůd, které musí být jasně vyznačeny. Tudíž nakupujete třeba Jonagold, Braeburn, Golden Delicious nebo Gala.
Toto označení je velmi důležité, protože se dnes jednotlivé odrůdy liší také po cenové stránce. U jablek to může být opravdu zásadní. Některé druhy dnes stojí třeba 80 korun za kilogram, zatímco jiné pořídíte za 30 korun.

Jasné kategorie
V současnosti tedy neexistuje, že by řetězec mohl prodávat jablka na jedné hromadě bez určení odrůdy. K tomu je navíc potřeba, aby byla u ovoce uvedena země původu. Také na ní v různých sezónách hodně záleží a ovlivňuje i to, v jaké kvalitě si daný plod koupíte.
Čtěte také: Obchody v Česku vyběhly se zákazníky. Za sáčky na ovoce a zeleninu chtějí pořádně zaplatit
Aby toho nebylo málo, obchody se neobejdou ani bez označování jakosti potraviny. Nejčastěji uvidíte označení 2. jakost nebo 1. jakost. Jde zkrátka o kvalitu, byť mnohdy vyjádřenou převážně vzhledem. Někdy můžete u jakosti vidět označení Extra, které už je určitou nadstavbou v rámci konkrétního řetězce. Používá se například u jahod nebo hroznů, kde chce obchod vyjádřit, že jde opravdu o výjimečnou záležitost.
Foto: Shutterstock