Dlouhou dobu se o tom mluvilo, ale mnozí stále doufali, že se tomu nakonec vyhneme. Ale teď už je to tady. Německé automobilky skutečně začaly nepříjemným způsobem kolabovat. Jde přitom o motor výroby nejen sousední země, ale také České republiky. Dle některých odborníků se ekonomika může zhroutit více, než se čeká.
Padají prodeje i marže
Jako poslední z německých automobilek oznámil závažné problémy Mercedes-Benz. Výrobce luxusních vozidel informoval o nižším než očekávaným odbytu svých vozidel. V minulém měsíci se o 13 % propadly registrace nových vozů této značky v Evropské unii a problémy zažívá společnost také v Číně. Zde to má přitom hned několik faktorů, a to tamní zpomalující ekonomiku, ale především rostoucí konkurenci, což je věc, která se jen tak nezlepší. Naopak se bude zhoršovat.
“Celkově očekáváme ve druhé polovině roku 2024 stejný vývoj jako v té první, což je ale slabší výhled, než jsme měli původně,” uvádí Mercedes-Benz dle serveru WSJ. Velmi nepříjemná je také skutečnost, že automobilce klesají marže.
Ještě podstatně hůře na tom je Volkswagen, kterému rovněž klesají prodeje a především mu vůbec nejdou na odbyt elektromobily, na něž tento koncern vsadil svou budoucnost. Dle posledních informací se tato společnost chystá propustit až 30 tisíc zaměstnanců, jak uvádí Euronews. Dobré zprávy to nejsou ani pro Čechy, jelikož koncern zde vlastní mladoboleslavskou Škodovku, které už se také nedaří jako dříve.
Problémy se nevyhnuly nikomu
Volkswagen přitom podle dostupných zpráv chce uzavřít jednu nebo více továren v domovském Německu. To je něco dosud nemyslitelného, co automobilka ještě nikdy neudělala. Teď ovšem nemá zbytí. Například ve Wolfsburgu prý vyrábí jen přibližně na polovinu kapacity tamního výrobního závodu, což je obtížně udržitelné.
Do třetice všeho špatného oznámila horší očekávaný výhled také společnost BMW. Také ta si stěžuje na zpomalující prodeje v Číně, což bude pravděpodobně už jen cesta ke dnu, jelikož tamní konkurence začíná být obrovská. A aby toho nebylo málo, automobilka má problémy s brzdovým systémem od dodavatele Continental, který se nachází v 1,5 milionu vozidel. Ta bude potřeba nějakým způsobem zkontrolovat a opravit, na což už BMW vyhradilo miliardy euro, které mu budou chybět jinde, jak píše CNBC.
Co to znamená pro Českou republiku? Velké nepříjemnosti. Kromě toho, že Škodovky se to dotýká napřímo, je potřeba si uvědomit, že tuzemská ekonomika stojí na subdodávkách pro německé automobilky. Pakliže jim významně poklesne odbyt, nebude poptávka ani po českých dílech. A to povede k propouštění.
Foto: Shutterstock
A co čekali,někdo vymyslí elektromobyli a čeká že se budou hned prodavat! Nebudou je to krok vedle,už se to ví dlouho,ale automobilky na to přišli až teď.
No hlavně že jsou bombastické reklamy na elektromobily
Dojezd 1000km,nabití za 5 minut…ale neprodávají se.