
Ačkoliv se všichni připravují na velký zvrat ve světě automobilů v roce 2035, odkdy Evropská unie zakázala prodej nových vozů se spalovacími motory, ve skutečnosti už se teď odehrávají kroky, které mohou celou záležitost ještě podstatně více urychlit.
Jde do tuhého
A pokud se někdo domníval, že si v roce 2034 koupí poslední vůz s naftovým motorem, který potom bude opečovávat a používat dalších dvacet let, takže jeho života se dost možná žádný zákaz týkat nebude, pravděpodobně narazí na celou řadu překážek, díky kterým se takové vozidlo stane nepoužitelným, a to podstatně dříve.
Bylo by bláhové se domnívat, že EU sice zakáže prodej nových vozů se spalovacími motory, ale nechá tu jezdit desítky let stará vozidla, která by nadále znečišťovala ovzduší, a to v ještě větší míře, jelikož často nesplňují ani emisní normu Euro 5, natožpak ty modernější.
Znepříjemnění života majitelům vozů se spalovacími motory bude probíhat hned v několika rovinách, z nichž některé již byly aktivovány. Předně se i v České republice musí od letošního roku prodávat benzin E10, který však některé vozy nesmí vůbec tankovat a všeobecně se mluví o tom, že není příliš vhodný pro tankování do žádného auta, jelikož kvůli biosložce příliš dlouho nevydrží.

Samé nepříjemnosti
Řidičům starších aut však nebyla poskytnuta žádná alternativa. Čerpací stanice totiž mohou nabízet pouze Natural 95 v tomto složení, nikoliv ten čistý. Jedinou možností je tankovat dražší Natural 98 a jiné prémiové pohonné hmoty, kde jsou sice biosložky také, ovšem ty tolik nelikvidují motor. Jenže to už je podstatně dražší palivo.
Právě prodej pohonných hmot a jejich zdanění je mimo jiné dalším způsobem, jak majitelům spalovacích motorů znepříjemnit život. Není nic jednoduššího, než to, že EU v určitý moment zavede velmi vysokou daň na benzin a naftu. Pokud potom litr bude stát třeba 100 Kč, lidé si rozmyslí, zda si přeci jenom nekoupit ten elektromobil.
Čtěte také: Je to tady. Němci odmítli elektromobily. Už to nikdo nechce. Ale v čem budeme jezdit?
A jdou tu i další cesty. Například město Stockholm již oznámilo, že od roku 2025 zakáže vjezd vozidlům se spalovacími motory. To se v podstatě rovná jejich předčasné likvidaci, jelikož kdo by vlastnil takové auto, když ho nemůže používat. Obdobné zákazy platí už v řadě evropských měst, kdy mají vjezd povolen jen ta s určitou normou. A potom už není problém tuto hranici snížit tak, že projedou pouze elektromobily.
Foto: Shutterstock