
Budoucnost automobilů se prý bude točit kolem dvou slov: elektromobilita a autonomní provoz. To první už vídáme v denním provozu, to druhé se do moderních aut vkrádá zatím poměrně nenápadně. Auta bez řidiče budou prý odpovědí na stále hustější dopravu a stoupající počet nehod. Je tomu ale skutečně tak?
Základní myšlenka autonomních aut je jasná. Díky pokročilým senzorům a technologiím, umělé inteligenci a algoritmům strojového učení by měla eliminovat lidské chyby, které jsou hlavní příčinou dopravních nehod. Stroj přece chybovat nemůže. Nebo ano? Pojďme se podívat, co říkají čísla.
Statistiky a realita
Výrobci a jejich vývojáři tvrdí, že autonomní vozy sníží počet nehod až o 90 %. To je jistě impozantní číslo. Realita z míst, kde se již autonomní vozy testují, ale ukazuje, že k nehodám autonomních aut dochází. Podle amerického National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) byly v posledních letech zaznamenány desítky nehod autonomních vozidel, z nichž některé měly tragické následky. Úplně bez mráčku to tedy s autonomními vozy není.
Největší rizika
Hlavní příčiny nehod autonomních aut a jejich hlavní rizika jde rozdělit do několika skupin. Tou stále ještě nejzásadnější je lidský faktor. Jednak jde o lehkovážné řidiče, kteří na automatiku spoléhají takřka bezmezně a nevěnují se provozu. Na druhé straně je (a vždy bude) i kolem autonomního vozu spousta nevyzpytatelných situací, na které sebelepší technologie nedokáže zareagovat. Chodci, cyklisté i ostatní řidiči někdy vytvářejí skutečně nebezpečné situace. Vždyť to sami znáte.
Dalším neodvratitelným rizikem jsou softwarové chyby. Ani technika není neomylná. Například v roce 2018 autonomní vůz Uberu při testovací jízdě smrtelně srazil chodkyni, protože software nedokázal správně vyhodnotit její pohyb. Další nehody Tesly v režimu Autopilot ukázaly, že systém si ne vždy poradí se složitými dopravními situacemi.
A pak jsou tu kybernetické hrozby. Autonomní auta jsou v podstatě pojízdné počítače a jako takové jsou zranitelné vůči hackerům. V minulosti již byly zaznamenány pokusy o nabourání se do vozidel, což může mít fatální následky. Představme si situaci, kdy hacker převezme kontrolu nad autonomním vozem a nasměruje ho ke kolizi – takové scénáře jsou noční můrou nejen výrobců.
A existuje i skoro až filosofická otázka etického dilema. Pokud se autonomní vozidlo ocitne v situaci, kdy musí rozhodnout mezi dvěma špatnými volbami (např. srážka s chodcem nebo jiným vozidlem), jaké kritérium by mělo rozhodnout? Tento problém zůstává nevyřešen a vyvolává otázky ohledně morálních principů zabudovaných do softwaru.
A nejde jen o etiku, ale i o otázku odpovědnosti. Kdo nese vinu při nehodě autonomního auta? Řidič, výrobce nebo programátor? Současná legislativa jasně říká, že odpovědnost je na řidiči vozidla. Podobně je nastaveno i povinné ručení a havarijní pojištění. Ale budoucnost s žádným řidičem nepočítá, takže odpověď na tuto otázku je stále třeba hledat.
Příklady selhání
A jak to v praxi vypadá v zemích, kde je provoz autonomních vozidel povolen a kde se tato vozidla již ve velké míře testují? Asi nejznámější jsou příklady nehod vozů značky Tesla, zejména z let 2016 až 2021. Jejich systém nedokázal včas rozpoznat překážku a vůz do ní narazil. Známý je též případ Uberu z roku 2018, kdy testovací autonomní vozidlo srazilo chodkyni kvůli softwarovému selhání. Poměrně často jsou i v médiích popisovány incidenty kdy autonomní auta blokovala provoz nebo se nečekaně zastavila na silnici.
Jaká bude budoucnost?
Výrobci se snaží na všechna tato rizika reagovat a minimalizovat je prostřednictvím vylepšení senzorů, umělé inteligence a bezpečnostních protokolů. Elektromobilita a autonomní řízení se vyvíjejí ruku v ruce, ale až budoucnost ukáže, zda se podaří zcela eliminovat rizika spojená s autonomními vozy.
Jsou tedy autonomní vozidla skutečně bezpečnější? Odpověď zatím není jednoznačná. Statistiky sice naznačují potenciál snížení nehodovosti, ale současné problémy se softwarem, kybernetickými útoky a právními otázkami ukazují, že cesta k plně bezpečným autonomním vozidlům je ještě dlouhá. Budoucnost ukáže, zda se technologie a legislativa dokážou přizpůsobit tak, aby autonomní vozy skutečně splnily, co si od nich slibujeme.