
Bohužel se zdá, že tu opět máme zpět citelné zdražování potravin. Zdálo se přitom, že toto nepříjemné období už je zažehnané, avšak naplňují se slova odborníků o tom, že to zřejmě může trvat celou dekádu, než se situace uklidní. Ostatně, ony ani stabilní ceny potravin, na které jsme si zvykli v minulých deseti letech, nebyly žádným standardem a šlo spíše o výdobytek moderní doby.
Něco takového se nečekalo
Teď se tedy vracíme tak trochu zpět. Potvrdila to i lednová data o inflaci, která zveřejnil Český statistický úřad. Celkové číslo nepříjemně překvapilo skokem nahoru, ale nejhorší zprávou bylo to, že za růstem stály prakticky výhradně potraviny.
Ostatně, Češi se nepřestali potýkat s drahotou některých výrobků, jako je například máslo, jablka nebo vejce. Velkým problémem je aktuálně také cena kakaa, která vede k tomu, že třeba společnost Milka musela zdražit své původně stogramové čokolády o sto procent na více než 60 Kč a navíc ještě zmenšit jejich hmotnost na 90 gramů.
Vůbec nejhorší situace však panuje ohledně kávy, která na světových trzích nepřestává růst a trhá jeden rekord za druhým, jak názorně ukazuje graf na serveru Kurzy.cz. Už se to začalo citelně propisovat i do cen v obchodech, kde oblíbené značky kávy velmi rychle zdražují.
“V domácnosti vypijeme každý den přibližně 10 káv. Opravdu si na to potrpíme, ale musím říct, že to leze do peněz. Teď jsem kupovala kilo zrnkové kávy za 860 korun, což je přibližně dvojnásobek oproti tomu, za kolik jsme ji kupovali před pár měsíci,” říká pro server Mix24.cz paní Soňa z Pardubic.

Není to vůbec dobré
A to zrnková káva je v přepočtu ještě nejlevnější. Pakliže byste chtěli třeba instantní kávu, tak si připravte pořádný balík. Kilogram takové kávy může stát třeba i dva tisíce korun, byť balení tohoto výrobku jsou obvykle menší.
Celé situaci v České republice příliš nepomáhají ani praktiky obchodních řetězců, které kávy používají jako jednu z oblíbených potravin pro své akční nabídky. Standardně ji proto musí prodávat za přemrštěné ceny, což vede k tomu, že třeba balení oblíbené značky Tchibo nebo Jacobs může stát i 700 až 800 Kč, aby potom mohla jít do akce s 50% slevou za 400 Kč. Reálně jde ale o běžnou cenu, za níž se tyto značky prodávají v cizině.
Čtěte také: V Česku je otřesný obchod. Okrádá lidi o spoustu peněz. Kdo tam nakoupí, o všechno přijde
“Co si teď mám jako počít? Za takové ceny si kávu dovolit nemůžu, ale zároveň bez ní nemůžu být. Pracuji z domova, takže nemohu využít ani kancelářské kávy zdarma,” zoufá si pan Karel z Prahy.
Foto: Shutterstock
Čemu se divíte, když stát ( vedení politici) dovolili vstup cizích řetězců na náš trh a teď si řetězce diktují ceny a peníze ( zisky) tečou jinam, tak teď budeme plakat. Je to opravdu smutné.