Pro řadu lidí začíná být kvalita potravin v České republice velmi závažným tématem, které při svých nákupech hodně řeší. Pro jiné jde ovšem stále o věc, která je mimo jejich rozlišovací schopnosti. Jsou jednoduše smířeni s tím, že v českých obchodech nakoupí to, co tam nakoupí, a neřeší, že v jiných zemích je to výrazně lepší a navíc jsou zde potraviny k mání levněji.
Pořádná nálož
S jednou věcí však počítá asi každý. Pokud si něco kupujeme v obchodě, obzvlášť jde-li o pobočku velkého obchodního řetězce, předpokládáme, že to bude bezpečné. To je naprostý základ, přes který zkrátka nejede vlak. Bohužel i v tomto ohledu se obchodní řetězce v Česku a jejich dodavatelé hodně zhoršují.
Dnes aby se člověk bál koupit si nějaké zboží, protože každou chvíli dochází k závažným nálezům, kdy je konstatováno, že potraviny obsahují například nepovolené látky nebo jejich nadlimitní množství. A v některých případech je to tedy skutečně síla.
Jako právě v novém záchytu Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která se nestačila divit vlastním očím, když v laboratoři rozebrala avokádo koupené v Kauflandu. “Rozbor v akreditované laboratoři SZPI v Praze v předmětném ovoci potvrdil přítomnost pesticidu chlorpyrifos v množství 0,13 miligramů na kilogram (mg/kg), tedy přibližně třináctkrát více, než je povoleno příslušným právním předpisem,” uvedla inspekce ve svém hlášení.
Tuto potravinu v žádném případě nesmíte konzumovat, protože povolený limit byl opravdu masivně přešvihnutý a do těla by se vám tak dostaly nebezpečné látky ve velkém množství. Toto avokádo tedy raději okamžitě vyhoďte. Dovozcem je společnost Fruchtimport van Wylick z německých Drážďan.
Nakupujte obezřetně
Je však otázkou, zda tento nález k něčemu bude, jelikož odběr vzorku byl proveden 19. července tohoto roku. Šarže 2901, které se to týká, tak už může být pravděpodobně vyprodána. Je ale otázkou, zda něco takového nebude i v dalších šaržích.
Tady právě narážíme na omezené možnosti kontrol, které pracují často s potravinami, které už k datu zveřejnění výsledku nejsou v prodeji. Zachytí se také jen část problematických výrobků a zákazníci by se zkrátka měli orientovat podle toho, v jakých obchodních řetězcích a u jakých výrobků dochází nejčastěji k problémům, a těm se pak pokud možno vyhýbat.
Foto: Shutterstock