Je až neuvěřitelné, do jaké šlamastyky jsme se vlastní vinou dostali. Ještě před pár lety platila Škoda Auto za jednu z nejrychleji rostoucích automobilek světa a modely jako Octavia nebo Fabia dobývaly nejen Evropu, ale třeba i Čínu a Indii. Dnes to však působí jako dávno minulé doby, které už se nikdy nevrátí.
Už to začalo
V posledních letech produkce Škodovky prudce padá a důvodem nejsou pouze výpadky v dodávkách důležitých dílů. Ukázalo se, že úspěchy v Číně byly pouze přechodné, než se v této zemi naplno rozjela vlastní produkce plně konkurenceschopných vozů, často již plně elektrických, ale v každém případě mnohem působivějších v otázce konektivity. Zatímco Škodovku byl donedávna problém propojit s telefonem, v Číně už mají v autech plnohodnotné a skvěle fungující počítače. A zdá se, že lidé teď preferují to spíše než nějaký výkon nebo jízdní vlastnosti.
Bohužel, jak to dopadlo na čínském trhu, může být určitá předzvěst toho, co se chystá v Evropě. Škoda Auto a celý koncern Volkswagen mají v elektromobilitě a konektivitě mnohaletý odstup za čínskou konkurencí, která se navíc naučila vyrábět auta velmi levně, a to o čtvrtinu až třetinu. Ti už se přitom derou do České republiky, přičemž první výraznou vlaštovkou je MG4, což je podle prvních testů zajímavý, kvalitní a především cenově poměrně dostupný elektromobil.
To je přitom teprve první vlaštovka. V Číně je nových automobilek, o kterých tu nikdo neslyšel, celá řada. A spousta z nich bude chtít obsazovat také český trh. Jakkoliv může být patriotismus ke Škodovce výrazný, nakonec přeci jenom rozhodne cena. Pokud budou čínské elektromobily podstatně levnější a kvalitativně srovnatelné, jednoduše to tady převálcují.
Dopadne to jako s mobily
Podle některých odborníků to ze všeho nejvíce odnesou právě spotřební značky pro střední třídu, jako je právě Škoda Auto. Tam to není ani tak o značce jako statusovém symbolu, který si drží třeba Porsche, BMW nebo Mercedes, ale zkrátka o hodnotě, kterou za své peníze dostanete.
A ačkoliv Číňané zřejmě budou produkovat celkově horší auta, lidem to nakonec bude stačit, protože jim je nabídnou za ceny, na které byli dlouhodobě zvyklí. Může to dopadnout jako s mobilními telefony, kde dlouho oblíbené značky vyrábějící kvalitní produkty nahradily ty čínské, jež byly podstatně levnější.
Komentář Tomáše Mrkvičky
Foto: Shutterstock