Bude to pravděpodobně tento rok, kdy se v České republice začne ve větší míře propouštět. Je to vlastně s podivem, že se vydrželo tak dlouho, jelikož mnozí už tyto kroky očekávali v loňském a předloňském roce. Mnohé firmy se nicméně ještě držely a doufaly, že se podaří krizi překlenout. Jenže problémy ani zdaleka nekončí.
Úplná otočka
Ekonomický vývoj České republiky je naprosto tristní a letos se očekávají další zoufalá čísla. Model tuzemské ekonomiky se navíc podle všeho vyčerpal, což se projevuje mimo jiné v tom, že stavy začal snižovat i největší zaměstnavatel v této zemi, kterým je Škoda Auto. Ukazuje se, že motor tuzemského růstu je na konci s dechem a bude zřejmě ještě hůře, jelikož do Evropy začnou ve velkém proudit čínská vozidla a mateřský koncern Volkswagen navíc příliš nezvládá přechod na elektromobilitu.
Jak pro server Novinky potvrdily zdroje z nitra automobilky, firma již začala se snižováním stavů. Vedoucí pracovníci dostali zadání, že mají snížit počet zaměstnanců ve svých týmech přibližně o tři procent. To se nejeví jako moc a zřejmě to bude možné do značné míry zvládnout přirozenou fluktuací nebo omezením náboru agenturních zaměstnanců, byť nějaká ta výpověď bude muset také padnout, ovšem mnohem důležitější je to, že jde o změnu trendu.
Škoda Auto byla dlouhé roky výjimečná tím, že zaměstnance v podstatě jen najímala a nikdy jich neměla dost. Proto jim také začala platit doslova královsky, v což se počítají i velmi štědré bonusy. Těmto časům je nicméně podle všeho konec.
Řeší se efektivita
S najímáním nových pracovníků je teď zřejmě na nějakou dobu utrum a je velkou otázkou, zda se to vše nepřetočí ve významnější propouštění, které už by opravdu bolelo. Sama automobilka deklaruje, že chce zvýšit efektivitu, což je ovšem eufemistické vyjádření pro to, že je v problémech. Důvodem jsou prý rostoucí ceny materiálů, energií i samotné práce.
Čtěte také: Zaměstnanci v Česku jsou nahraní. Za svůj plat si koupí mnohem méně, už to prasklo
Nějakou dobu se to řešilo zdražováním vozidel, ovšem to zase vedlo k utlumení poptávky. Další zdražování by už trh pravděpodobně neunesl, a tak bylo nutné přistoupit právě ke snižování počtu zaměstnanců.
Foto: Shutterstock
To teprve začíná. Postihne to dodavatele dílů a jejich partnery. Náš průmysl jako jediný v Evropě nedosáhl předcovidové úrovně. Je to vinou vlády a její špatné energetické politiky. Zájmy Bruselu, Ukrajiny a Německa byly pro vládu přednější než zájmy občanů, průmyslu a zemědělců. Naše ceny energií byly násobně větší než v Rakousku, Maďarsku, Slovensku, Polsku atd. Stali jsme se konkurence neschopní. Fiala obětoval stát za zájmy Bruselu a Ukrajiny. Co se ale dalo očekávat od premiéra Ukrajince?
Petrof skončí zrovna tak jako výrobce pian Dalibor. Náš trh není schopen jejích výrobu absorbovat. Kdo si už dneska koupi piano? Pro zahraničí jsme příliš drazí. Máme drahé energie a i pracovní sílu. Vždy jsme měli levné ceny energií a kvalifikovanou pracovní sílu. Po uzavření atomových elektráren v Německu a na severu Evropy došlo u nás ke skokovému zdražení energií na několika násobek. Naše přebytky elektrické energie jsme prodávali na burze v Německu. Proč jsme měli vyšší ceny než Slovaci, Poláci, Maďaři ale i Francouzi atd? Na to by nám měl odpovědět pan Fiala a jeho vláda. Ceny energií likvidují náš průmysl, zemědělství i domácnosti občanů.
Stát se snaží uchránit peníze a nejít do deficitu, ikdyž už v něm leží a peníze jdou jinam ! Příklad zvýšení penzí je toho markantní přiklad ! Má dáti, dal ! Čeština je krásná !
Na jednu stranu novejch kramu bylo roky az moc. Skodovka iz davnk neni ceska trochu pokrachovani ji prospeje👍 na,druhou stranu po ocelarnach bude hir😬😐 zacne se propoustet I v mnohem sirsich spektrech. Ano energie a nedostatek poptavky bere za sve doba temna prichazi to je nase peti hnusovice✌ je to ale jaksi nepali az skonci jen prehodi brambor ba jine nekonecny cyklus… dokud tomu neucini lidi sami pritrz…