Situace v České republice na poli prodeje potravin se rychle mění. Dosud dlouho platilo, že kdo chce v tuzemsku něco prodat, musí si s tím patřičně pohrát a prohnat to nejrůznějšími slevami, jinak o to zákazníci velký zájem nemají. Velcí hráči tohle velmi rychle pochopili a na tuto hru přistoupili. Kdo si však myslel, že z ní těží zákazníci, ten by byl na velkém omylu.
Akce nejsou co bývaly
Dnes už je naprosto očividné, že obchodní řetězce to zahrály tak, že standardní ceny navýšily nadmíru, aby je potom mohly snižovat do akcí. Nedávno to prozradil samotný ministr zemědělství, který lidem doporučil, aby nakupovali jen v akcích, protože pouze tam se dostanou na normální cenu.
V podstatě to připustil i šéf Svazu obchodu, když lidem sužovaným vysokými cenami potravin doporučil, aby nakupovali více ve slevách, že se tak dá ušetřit. Ano, slevy se pro mnohé staly jedinou možností, jak nakupovat, což o něčem svědčí. A sice o tom, že standardní ceny pro daný trh jsou ve skutečnosti těmi akčními.
Stačí se podívat do Polska nebo Německa. Tam na zboží zdaleka neuvidíte tolik akčních cenovek, ale ve skutečnosti nakoupíte ještě levněji než v tuzemsku se všemi možnými slevami. Jenže, když už to takhle prasklo, přestává to být pro všechny zúčastněné zajímavé. Zákazníci už vědí, že to není žádná sleva, ale normální cena a obchodníci ví, že už se prodá jen to, co je v akci.
Přijdou změny
Velmi pravděpodobně se tak brzy dočkáme nových strategií prodeje. Ostatně, obchodní řetězec Makro už oznámil, že slevové akce významně omezí a zaměří se na udržení dlouhodobě příznivých cen pro zákazníky. Tím v podstatě jen potvrzuje výše uvedené.
Další řetězce na to zřejmě půjdou ještě trochu jinak. Už dnes nejrůznější opravdu výhodné nákupy váží na klubové programy a mobilní aplikace, kde mohou nabídky pro zákazníky individualizovat a nerozhazovat je plošně. Takových věcí zřejmě podstatně přibude a hrátky se zákazníky budou pokračovat na této úrovni.
Komentář Tomáš Mrkvičky
Foto: Shutterstock
Nevím jak v Německu, ale jak jste přišli na to, že v Polsku mají v obchodech méně akčních cenovek než u nás? Obchodní řetězce v Polsku mají slevové letáky stejné nebo i s více stranami akčních slev než řetězce u nás. Poláci mají i znatelně větší slevy v akcích. Vždyť se stačí podívat třeba na stránky polského Kauflandu nebo Lídlu a porovnat s těmi českými. Není na tom nic těžkého, natož pro novináře. Jinak je to fakt děs, jak nás ty kartely nadnádodních řetězců berou na hůl. A to ještě od politiků, co by si měli na ty lichvářské řetězce posvítit, posloucháte hloupé knížecí rady. Jsme fakt kolonie s protektorátními správci, místo vlády.
Jj, když tyto nadnárodní koncerny vidí, že je ani nikdo z vyšších a zodpovědných míst nenapomene, když vidí, že vládě je český občan ukraden a často i vysmíván do ” dezolátů” apod., tak si řeknou, že nás podojí tuplem. A tak máme to, co máme. Naše vláda v čele s prezidentem pod záminkou pomoci Ukrajině a pod záminkou EU to tu dle mého akorát plundrují a to, co ještě občas trochu funguje, likvidují. Viz Česká pošta kauza s likvidací řady územních poboček FÚ, kdy se ve finále nic neušetří, atd.
Tak problém je spíš cena potravin u nás jako taková. Proč má Němec např. v Lidlu levnější potraviny, ačkoliv jeho mzda je 3-4x vyšší?
Protože tady v Lidlu nesedí německý ředitel, ale český. A čím vyšší zisk, tím pro ředitele větší mzda a větší plácání po ramenou a vyšší sebevědomí.
To není jen o českém šéfovi. Ten musí poslouchat instrukce německých pánů, jinak poletí. V Německu totiž obchodní řetězce nemůžou marže přehánět a jsou často ve ztrátě a tak německé matky drsně tlačí na české poskoky v českých filiálkách na co největší marže aby na úkor českého spotřebitele byly prachy na sanaci ztrátových matek v Německu.
Do Německa ani do Polska nejezdím,tak nevįm,jak to tam se slevami je. Jen z doslechu vím,že např.v Lídlu v Německu měli stejně označené zboží, ale mělo lepší kvalitu jak u nás.
Dost mě vadí ta drahota u potravin. Je to už neúnosné. Jsem důchodkyně 77 roků a na stará kolena musím přemýšlet, co si mohu dovolit koupit a co ne. Připomíná mě to dobu za komunismu, když jsem měla malé děti a šunku jsem kupovala jen pro ně nebo někomu nemocnému. A to byla kvalitní šunka, ne tento hnůj ze kterého hned teče voda. To jsme to v té demokracii dopracovali. A s touto vládou bude ještě hůř.