Tak už je to tady. Nějakou dobu se o problémech tohoto obchodního řetězce potichu mluvilo, ovšem teď propukly naplno a už se rozjíždí typické kolečko pro krachující společnost. Je otázkou, zda se jí z tohoto stavu podaří vyváznout, ovšem vzhledem k jejímu profilu o tom lze dosti pochybovat.
Tohle se nečekalo
Přitom ještě před pár lety to byla expandující a velmi úspěšná firma. Pak se však cosi změnilo a obchodní řetězec Okay se začal propadat. Jednoduše nabral ztrátu na konkurenci, která uháněla rychle vpřed, zatímco on zaspal. Elektroniku dnes většina lidí kupuje přes internet a nikoliv v kamenných prodejnách, na které se tato společnost specializuje, byť má i svůj vlastní eshop. Ale zdaleka ne tak silný, jako třeba konkurenční Alza.
A tak se ztráty začaly hromadit. Jen za loňský rok Okay prodělal horentní sumu převyšující 300 milionů korun. Letos přitom nemá prakticky žádné vyhlídky na zlepšení, a tak firma vstoupila do režimu ochrany před věřiteli, přičemž se snaží zachránit prostřednictvím restrukturalizace. To však může být jen poslední krok před divokým krachem.
Už jen toto sdělení totiž znejistí zákazníky, kteří si dobře rozmyslí, zda v tomto obchodě dále nakupovat. Zkušenosti totiž říkají, že by jim mohly uvíznout peníze z objednávek a do budoucna by například mohli mít potíže s reklamacemi. Řetězec sice ujišťuje, že nic takového nehrozí, ale věřte mu v této situaci. Dá se tedy očekávat další propad příjmů, což už pro Okay může být kritické.
Ale co vlastně stojí za tímto nepěkným koncem dříve tak dravé a expandující firmy? Podle vyjádření samotné společnosti jsou to změny v zákaznickém chování, kdy lidé nakupují právě přes internet. Dále potom přišla na trh internetová tržiště, která ještě více stlačila marže.
Bude se zavírat
“Strategií společnosti je uzavírání ztrátových prodejen, významné snižování fixních provozních nákladů a zavedení dalších optimalizačních opatření,” informuje řetězec ve vydaném prohlášení.
Zajímavé je, že už před pár měsíci firma lákala na finální výprodej skladů před svým údajným koncem. To se ale nakonec ukázalo být je reklamní kampaní, jež řetězci ve výsledku zřejmě příliš nepomohla. O něco později už totiž řeší skutečné existenční potíže.
Čtěte také: V Česku to rozjíždí nový obchodní řetězec, kde většinu věcí pořídíte do 25 Kč. Lidé už tam stojí fronty
Firmu v roce 1994 založil podnikatel Jindřich Životský, který si podle některých médií vybudovat miliardové jmění, jelikož obchodní řetězec dlouhou dobu velmi dobře prosperoval. I dnes má 52 prodejen, ovšem v době největší slávy jich bylo přes stovku. Nyní se dá očekávat, že se ještě více smrskne, pokud rovnou nezanikne.
Foto: Shutterstock