Ač se to zdá neuvěřitelné, v Číně byl v roce 1987 objeven lodní vrak starý celých 800 let. To by možná ještě nebyla ta nejvíc šokující zpráva, kdyby se v tomto vraku nenalézal náklad, který je navzdory uplynulých staletí stále neporušen. Tato neporušená časová schránka však na své vyzvednutí ze dna čekala dlouhých 20 let.
Zpátky do minulosti
V roce 1987 hledala britská společnost Maritime Exporation v Jihočínském moři vrak lodi holandské Východoindické společnosti, která se potopila v roce 1700. K velkému překvapení všech však nalezla něco ještě zajímavějšího – ve vodách mezi Hongkongem a ostrovem Hailing se na dně moře nacházel vrak lodi dokonce z 11. století. A co víc, v jeho útrobách stále vězel neporušen veškerý náklad, který loď převážela. Odborníci tento poklad datovali do období Southern Song ve 12. století.
Trochu z historie
V roce 1125 ztratila dynastie Song kontrolu nad severní Čínou. Císař ustoupil na jih a brzy zřídil nové hlavní město v Lin’anu (dnes Hangzhou). Tento stát, známý jako Jižní píseň, přežil a dokonce vzkvétal. Nepřátelské síly však na severu zablokovaly Jižní Píseň od pozemních hedvábných obchodních tras, které je spojovaly se Střední Asií a Evropou. Tato tepna tvořila základ ekonomiky Song po celá staletí, ale nové jižní umístění jim naopak umožnilo přístup k rozsáhlým námořním cestám, které procházely Jihočínským mořem. Southern Song se tak zaměřili na stavbu lodí a rozšiřovali své bohatství na moři. Na konci 12. století se obchodní loď Song naložená zbožím vydala na cestu, ale brzy po vyplutí z přístavu se potopila. O 800 let později tato loď poskytuje úchvatný pohled do doby, kdy se Čína začala stávat velkou námořní velmocí.
Vyzvednutí vraku
Potápečí konstatovali, že loď se skutečně potopila chvíli po opuštění přístavu, v jejím nákladním prostoru totiž zůstal stále zabalený náklad. Vrak lodi byl pojmenovám Nanhai 1 – byl to totiž první vrak nalezen v Nanhai, což je čínský výraz pro Jihočínské moře. Plán na vyzvednutí vraku byl vypracován v roce 2002, k jeho uskutečnění však došlo až o pět let později, celých 20 let od objevení. Jednalo o navedení zezpodu otevřené klece o váze 3 000 tun nad loď a zavedení jejích stran hluboko pod dno moře a spodek lodi. Poté potápěči provlékli silné nosníky mezi stranami a tím vytvořili spodní část klece, která pak mohla vrak lodi vyzvednout.
V prosinci 2007 byl Nanhai 1 a jeho vzácný obsah, vážící celkem 15 600 tun, přemístěn do muzea námořní hedvábné stezky v Guangdongu na ostrově Hailing, které bylo postaveno speciálně pro umístění vraku. Tam byl vrak umístěn do na zakázku vyrobené nádrže se slanou vodou. Velká část nákladu stále nebyla vyjmuta z nákladního prostoru. Aby se zabránilo poškození, plavidlo a jeho obsah pokrývají bahno a voda a teplota vody je stejná jako s teplotou v moři, kde bylo plavidlo nalezeno. V těchto pečlivě sledovaných podmínkách archeologové pokračují ve studiu vraku.
Foto: Shutterstock, zdroj: National Geographic
Výborně,velice zajímavé!!!!!!!V té době byla Čína nečtněkrát vyspělejší než ubožácká středověká křestanská Evropa!!!!!!!!!!!