Protestující, kteří se cítí pobouřeni násilnou smrtí Afroameričana George Floyda, žádají nastolení rasové rovnoprávnosti, která podle nich ve Spojených státech amerických stále chybí. Spolu s tím se objevuje celá řada návrhů, jak toho vlastně dosáhnout. Kromě bourání soch lidí spojených s otrokářstvím nebo utlačováním černochů a přejmenování ulic je možné se setkat s návrhy strukturálními a velmi promyšlenými.
Skepsi vystřídala akce
Jeden z nich předkládá úspěšná afroamerická podnikatelka Aurora James. Ta byla zprvu skeptická k tomu, že by hnutí Black Lives Matter skutečně něco mohlo změnit. Zejména potom k tomu, jak se k hnutí rychle přihlásily nejrůznější korporace. To považovala spíše za znouzectnost jejich marketingových oddělení, což se ostatně v mnoha případech potvrdilo, když si na ně začali stěžovat jejich vlastní afroameričtí zaměstnanci. “Jako černá žena a také majitelka podniku jsem o tom četla, ale nepřišlo mi, že by to byla pravda,” uvedla James provozující obchod Brother Vellies s obuví od umělců z celého světa.
Vrtalo jí to ale v hlavě a nakonec si uvědomila, že možná stojí před jedinečnou příležitostí. Rozhodla se vyzvat maloobchody, tedy skupinu, do které podnikatelsky spadá i ona, aby se zavázaly k tomu, že 15 % jejich dodavatelů budou černochy vlastněné podniky. Proč zrovna takové číslo? Jde totiž o podíl Afroameričanů na americké populaci.
“Tolik vašich obchodů je postaveno na černé kupní síle. Tolik vašich obchodů se nachází v černošských komunitách. Tolik vašich postů se objevuje v černošských feedech. Tohle je to nejmenší, co pro nás můžete udělat. Reprezentujeme 15 % populace a tak potřebujeme mít vyhrazeno 15 % místa ve vašich regálech,” napsala Aurora James na svůj Instagram.
Velká jména na palubě
Podnikatelka vyzvala ty největší americké obchody jmenovitě. Jde především o Walmart, Whole Foods, Target nebo Sephoru. Pokud by se k její výzvě připojily, znamenalo by to pro mnohé černošské podnikatele obrovskou vzpruhu. “Malé podniky by se mohly stát většími. Sny by se staly realitou. Spustily by se opravdové investice, ze kterých by profitovaly naše komunity,” líčí sugestivně Aurora James.
Když žena tento příspěvek na svou sociální síť vkládala, asi netušila, jaký zájem spustí. Zpráva se okamžitě stala virální a získala desetitisíce “lajků”, stejně jako pokrytí v předních médiích, od The New York Times po Vogue.
To nejdůležitější na sebe nenechalo dlouho čekat. K výzvě se začaly přidávat první obchody. Nejprve spíše menší, ale za to v nečekaně velkých počtech. Na palubě už je ale i první velké jméno: mezinárodní prodejce kosmetiky Sephora. “Když Aurora vyzvala Sephoru, aby se k akci připojila, bylo nám jasné, že jde o jedinečnou příležitost, jak udělat významný krok,” uvedl Artemis Patrick, který je výkonným viceprezidentem Sephory. “Okamžitě jsme začali diskutovat o tom, jak to můžeme začít realizovat.”
Jak se zdá, byl to teprve začátek. Rychle se totiž přidali další giganti jako Whole Foods, Trader Joes, Kroger Ralphs a další.
Foto: Freepik / ilustrativní foto