S otevřením prvního obchodu značky Primark v České republice se stalo něco nevídaného. Češi neváhali a šli si stoupnout do předlouhé fronty hned první den. Očekávání řetězce z obchodu na Václavském náměstí se tak musela více než naplnit. Sem nebudou chodit nakupovat jen turisté, ale obchod na prominentní adrese přiláká i tuzemské zákazníky. Není divu, vždyť dosud se do pořádaly početné autobusové zájezdy do Primarku v Drážďanech.
Odbornici na marketing Denisa Hejlová, která vede katedru Marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, přitom nezaujalo samotné zboží, na které se nosí fronty, jako spíše hotový kult, který se kolem Primarku vytvořil.
“Vstup Primarku na český trh není nic výjimečného, ten řetězec jako takový není vůbec výjimečný a je známý pouze tím, že nabízí zboží nízké kvality za nízké ceny,” uvedla Hejlová pro server Lidovky.cz. “Korumpuje spotřebitele až dumpingovými cenami a podporuje u nich touhu po rychlé spotřebě. Výjimečné je, jaké se jim podařilo udělat haló. PR specialisté odvedli dobrou práci.“
Podle Hejlové na českém trhu značky srovnatelné s Primarkem dávno jsou, jen jim není věnována taková pozornost a nemají auru nedostupnosti. “Když se u nás otevíralo Takko, Kik nebo Pepco, které jsou většinou v obchodních zónách na okraji měst, nikdo to na titulku Blesku nedával,” podivila se Hejlová. Podle ní novináři jeli linii, kterou jim vytyčily oficiální PR materiály firmy a ještě tak podpořily zájem o značku. “Novináři také přehlížejí kontroverzní kauzy a ekologické dopady nákupní horečky, kterou Primark podporuje,” kritizuje Hejlová.
Podle odbornice mohl Primark vytvoření fronty přes celé Václavské náměstí také sám trochu podpořit. “Je pravda, že umělé vytváření front je běžnou praktikou. V marketingovém světě tím proslul například americký řetězec Abercrombie & Fitch. Nemyslím si, že v tomto konkrétním případě to byl zcela marketingový tah, ale z hlediska zaujmutí veřejnosti to byla skvělá věc, říká Hejlová.
Samotný obchodní model Primarku Denise Hejlové příliš nevoní. Podle ní řetězec podporuje jen pravidelný nákup módy za nízké ceny, protože často používá velmi nekvalitní materiály. Lidé od něj ale kvalitu ani neočekávají, proto pak nejsou zklamáni. Naopak jsou rádi, že mohou vyrazit koupit něco nového.
Z tohoto hlediska nebude vstup Primarku na český trh znamenat nic dobrého. Dosud totiž Češi v porovnání s jinými zeměmi nakupovali zboží vyšší kvality, které jim vydrželo delší dobu. “Když srovnáte počet kusů oděvů na hlavu, které si koupí průměrný britský zákazník a které průměrný spotřebitel v Česku, tak vidíme diametrální rozdíl. Mám reálné obavy, že masivní vstup Primarku na český trh povede pouze k tomu, že Češi budou více spotřebovávat a více kusů oděvů skončí tím pádem na skládkách,” vysvětluje Hejlová.
Foto: Shutterstock