Že se do tuzemských bank ve velkém stylu vrací nepopulární poplatky, to bylo patrné již v loňském roce. Jak se teď ale ukazuje, v roce 2025 v tomto ohledu přituhne ještě podstatně více.
Lidé budou platit jako mourovatí
Vše odstartovala jedna z největších českých banka, a to Moneta. Ta se s poplatkovou strukturou rozhodně nepáře a zařazuje výrazně vyšší rychlost v novém ceníku. Bude se to týkat především hotovostních operací na pobočkách, ovšem ušetřeni nezůstali ani klienti, kteří rádi řeší vše digitálně.
Předně tu je poplatek za vklad hotovosti na pobočce, který se teď bude počítat jako 0,1 % z vkládané částky, což je velmi netradiční. Pakliže tak budete chtít vložit například 300 tisíc korun, zaplatíte poplatek 300 Kč. To není vůbec málo a může to být při vyšších částkách klidně ještě více. Minimálně však zaplatíte 50 Kč.
Podobně to bude s výběry hotovosti na pobočkách, kde rovněž zaplatíte desetinu procenta z vybírané částky. Nadále však platí, že můžete používat vkladomaty a bankomaty zdarma, ovšem ty se paradoxně nehodí pro vyšší částky, za které si však na pobočkách hodně připlatíte.
Moneta zavádí také řadu sankčních poplatků. Jedním z nich je třeba poplatek za neuskutečněný nadlimitní výběr hotovosti. Pokud bance oznámíte, že si chcete vybrat větší částku, ona ji připraví, a vy ji potom nevyberete, budete platit 0,5 % z nevyzvednuté hotovosti v českých korunách a dokonce celé 1 % z částky v cizí měně. To už může být velmi citelné. Zároveň je to tak trochu na hraně a je otázkou, zda je legitimní takový poplatek vůbec účtovat.
S tím se ostatně tak trochu pojí nový poplatek ve výš 300 Kč za neodůvodněnou reklamaci platby kartou, tedy takzvaný chargeback. Pakliže například zaplatíte u obchodníka určitou částku a on vám nedodá zboží, můžete platbu reklamovat a je možné, že ji dostanete zpět.
Bude to opravdu drahé
Toto má však svá pravidla a v první řadě máte reklamaci řešit s obchodníkem. Teprve když ten nespolupracuje, můžete se obrátit na banku. Poplatek za neodůvodněnou reklamaci má odradit lidi od toho, aby svůj problém přenášeli na banku.
“Jedná se o nezákonný chargeback. To znamená, že klient nechce situaci řešit s obchodníkem a požaduje, aby to vyřešila banka. Poplatek bude účtován až po konzultaci s klientem a po jeho odsouhlasení, že i za poplatek chce pokračovat v řešení chargebacku,” uvedla mluvčí banky pro server Peníze.cz.
Čtěte také: Šibalové přišli na nový způsob, jak Čechům vybrat úspory z účtu. Lidé nic netuší a přijdou o všechno
Tím však nové poplatky zdaleka nekončí. Rozhodně nepotěší nově účtovaný poplatek za příchozí platbu na kartu, která vás bude stát 15 korun. Opravdu nepříjemný je potom poplatek za expresní vydání debetní nebo kreditní karty, kterou vystoupá až na 3000 Kč. Papírový výpis z účtu potom zdraží na 150 Kč.
Foto: Shutterstock