Je bohužel pravdou, že dnes už potraviny v České republice patří k těm vůbec nejdražším v celé Evropě, a to nikoliv jen z hlediska kupní síly, která je tu stále poměrně nízká, ale i v absolutních částkách. Je přeci jen zvláštní, když Češi jezdí nakupovat do Německa, kde jsou třikrát vyšší platy, protože tam jednoduše na potravinách ušetří a navíc si je mohou koupit ve vyšší kvalitě.
Platíte úplně jiné ceny
Něco je na tuzemském trhu špatně, přičemž začíná být jasně patrné, co to je. Obchodní řetězce tu zvolily trochu jinou strategii než ve většině zemí a schválně významně nadsadily standardní ceny takovým způsobem, aby z nich potom mohly poskytovat vysoké slevy. Ty působí na první pohled lákavě, ale když je srovnáte se zahraničím, často zjistíte, že po slevě se dostáváte na cenu, která je tam naprosto běžná kdykoliv.
Tyto praktiky teď už český zákazník často prohlédne a na slevu jen tak neskočí. Některé řetězce, jako je například Tesco, proto jdou ještě dále. Mají pro zákazníky hned několik stupňů cen. Ty běžné, za které se nevyplatí v žádném případě nakupovat. Potom jsou standardní slevy a následně akce pro členy klubu.
Právě u Tesca je to mimořádně nápadné. “Dlouhou dobu jsem neměla jejich kartičku, protože dřív byla k ničemu a navíc nejsem zvědavá, aby mě někdo sledoval, ale když jsem potom viděla ty rozdíly v cenách, musela jsem si to zařídit,” říká zákaznice, paní Ludmila.
Naráží na skutečnost, že bez klubové karty, takzvané ClubCard, platíte v Tescu za potraviny úplně nehorázné ceny. “Když děláte nákup za pár stovek, možná si toho ani nevšimnete, ale zkuste si nakoupit za 3000 Kč. To už je rozdíl, jestli zaplatíte tuto cenu nebo ušetříte celou tisícovku, protože po načtení klubové karty klesne cena na dva tisíce,” vysvětluje Ludmila.
Nakupovat jinde?
Samotný obchodní řetězec se dnes chlubí tím, že díky ClubCard ušetříte přibližně třetinu z nákupu. A to ani nemusíte nakupovat cíleně položky, které jsou takto zvýhodněné. Napříč každým nákupem jich totiž bude dostatek, aby slevu vytvořily.
Řetězec pochopitelně počítá s tím, že si kartičku každý zřídí a má tomu uzpůsobeny ceny. Tudíž ani s těmi nejnižšími neprodělává. Kdo naopak prodělává hodně, jsou všichni ti zákazníci, kteří tvrdošíjně trvají na tom, že do klubu nevstoupí a stejně do Tesca chodí nakupovat. Ti v podstatě platí o třetinu vyšší, uměle vytvořené ceny.
Čtěte také: Tesco vyhodilo ze sortimentu české papriky. Lidé se bouří, řetězec tvrdí, že byly shnilé
Řešení je přitom jednoduché. Buď si v Tescu kartičku udělejte, abyste mohli nakupovat za normální ceny, nebo nakupujte někde jinde, kde ještě návaznost slev na nejrůznější věrnostní programy není tak velká.
Foto: Shutterstock