Jednou z velkých otázek, které se aktuálně řeší, je budoucnost klasického bankovnictví. Stejně jako spousta dalších oblastí, také banky se totiž velmi rychle přesunuly do digitálního prostředí. Dnes má každý své účty kdykoliv po ruce v mobilním bankovnictví, kam mu chodí i nejrůznější nabídky a může tam rovnou uzavírat a podepisovat smlouvy.
Nečekané výzvy pro banky
Vždyť se sami sebe zeptejte, kdy jste naposledy navštívili pobočku některé banky. A když už jste tak učinili, bylo to obvykle proto, že banka měla něco nedoladěného a z nepochopitelného důvodu nedokázala banální věc vyřešit online. Pro banky jde na jednu stranu o výhodu, ovšem na straně druhé začínají pozorovat určité nedostatky tohoto konceptu, které jsou ale hlavně na jejich straně.
Jedním z nich je například ztráta osobního vztahu s klientem. Zatímco dříve jste chodili na jednu pobočku, často k jednomu poradci, třeba desítky let, dnes vše řešíte anonymně přes aplikaci, a když jiná banka spustí zajímavou akci, můžete k ní prakticky okamžitě přejít, protože ani založení nového účtu už není vázáno na pobočku, ale můžete ho udělat na dálku.
Spolu s tímto trendem byl však zahájen ústup od klasického bankovnictví. Abyste dnes rozjeli finanční aplikaci, přes kterou mohou lidé řešit své peníze, nemusíte hned složitě zakládat bankovní dům. Skvělým příkladem je třeba Revolut, který mnozí mladí používají jako primární účet i platební nástroj, a to proto, že má skvělé služby, je levný a velmi intuitivní. Přitom často ani neví, kde tato společnost sídlí a že v Česku nemá žádnou pobočku.
Tyto finanční aplikace se přitom dokáží vyvíjet velmi rychle a reagovat tak na požadavky doby. Na rozdíl od bank. Ty se pohybují pomalu a na nové trendy zareagují obvykle s mnohaletým zpožděním, kdy už jim ujel vlak. Jako třeba v případě kryptoměn, které jsou na Revolutu vesele k dispozici již roky, ale české banky je neustále vidí jako něco nežádoucího a blokují platby s nimi spojené.
Bude to jen komodita
Na sociální síti X teď finanční influencer Vojta Žižka rozjel velmi zajímavou diskuzi svým příspěvkem: “V České spořitelně se chystá propouštění a v budoucnu nejspíš další uzavíráni poboček, budou následovat i další bankovní domy?”
Podle něj musí banky vyřešit zásadní problém, a to aby se z jejich služeb nestala zaměnitelná online komodita, jako jsou třeba nízkonákladové aerolinky nebo mobilní operátoři. Mezi těmito službami už se nerozhodujeme na základě značek, ale jen a pouze podle ceny, což je pro společnosti vždy velký problém, jelikož to vytváří neustálý tlak na jejich marže a efektivitu. Naopak, společnost se silnou značkou si může dovolit poskytovat i dražší služby, jelikož mají určitou jistotu, že jim zákazník ve vteřině neuteče jinam, kde je to o pár korun levnější.
Čtěte také: Banky dělají Čechům hroznou věc. Většina si to neuvědomí a přijde o velké peníze
Podle řady diskutujících jde však o předem prohraný boj. Je to ostatně vidět i v tom, že řada bank na českém trhu raději končí, než aby se do složité transformace pouštěla. Těm největším nakonec nezbude než to zkusit, ale je možné, že tu nakonec zůstanou ve značně osekané podobě, kdy jim jiná motivace než cenová jednoduše nezbyde.
Foto: Shutterstock