Česká republika je zemí, kde se dnes velká část zboží objednává prostřednictvím internetových obchodů. To má své jednoznačné výhody, jako je především komfort a také nižší cena, ovšem pakliže jsou prodejci nepoctiví, můžete si tímto způsobem opravdu nepěkně naběhnout. Některé eshopy totiž zneužívají situace a používají neférové praktiky.
Nové zboží nemusíte dostat
Takovým řetězcem je například DATART. Pakliže si přes něj objednáte určité zboží, očekávali byste, že ho dostanete v novém stavu, a to včetně balení. Jak jsme se ale přesvědčili, v tomto obchodě vám klidně zašlou použité zboží, které budou vydávat za nové.
V našem případě šlo o kávovar Philips EP2224. Na internetu se prodává od 6000 Kč, ovšem raději jsme volili větší eshop, jelikož jsme se domnívali, že tam jsou jistoty větší. Za to jsme si tedy připlatili, jelikož kávovar zde stál 6599 Kč, což je ale stále slušná cena.
Vedle nového zboží přitom DATART ten samý kávovar nabízel také v použitém, respektive rozbaleném stavu. To je zboží, které už si předtím někdo převzal, rozbalil a následně vrátil. Takové kusy je třeba prodávat se slevou, která byla v tomto případě 25 %. Použitý kávovar se prodával za 5050 Kč.
My jsme ovšem chtěli nový, a ten také objednali. Jaké však bylo naše překvapení, když kurýrní služba přivezla standardizovanou kartonovou krabici, ve které se skrýval již jednou roztržený a znovu přelepený obal samotného kávovaru. I vnitřek krabice jevil známky toho, že zboží bylo už jednou vybaleno a potom znovu zabaleno. Chyběly například originální kartony, do nichž jsou elektronická zařízení obvykle napasována, aby se při přepravě nehýbala.
Po vybalení veškerého příslušenství jsme navíc zjistili, že chybí vodní filtr Aqua Clean, který má být součástí balení. Samotný kávovar měl potom lehké oděrky a na některých místech byly patrné zaschlé nečistoty od vody. Zajímavostí také budiž, že po dodání najednou z webu DATARTu zmizela nabídka použitého kávovaru. Zjevně se daný kousek podařilo “udat”, jen ne za zlevněnou, ale za plnou cenu.
Oslovili jsme tedy zákaznickou podporu společnosti DATART s tím, že kávovar potřebujeme, nemáme čas situaci řešit a jsme ochotni si použitý kus nechat, ovšem za předpokladu, že nám bude poskytnuta sleva. O tom však zákaznická podpora nechtěla ani slyšet a roboticky opakovala, že je třeba kávovar zabalit, přivést na pobočku a zde provést reklamaci.
Obchod na zákazníky vyzrál
Ze zkušeností zákazníků na internetu jsme ale věděli, že je velké riziko, že takováto reklamace nebude uznána, jelikož DATART i ve své odpovědi trval na tom, že poslal nové zboží. Kávovar navíc potřebujeme používat a nikoliv čekat na to, zda eshop dokáže napravit své pochybení.
Zákazník je v takovém případě v pasti a eshop toho očividně zneužívá. Stačí se podívat na recenze a dozvíme se, že takto postupuje poměrně běžně. “Při rozbalení jsem si všimla, že žehlička vykazuje stopy použití – škrábance na žehlicí ploše, kapky v nádržce, zašpinění u držadla. S tímto jsem nebyla spokojená a rozhodla produkt hned vrátit,” uvedla zákaznice na serveru Heureka. Zboží tedy chtěla vrátit, ovšem od pracovníka se dozvěděla, že je už použité, a tedy jí musí strhnout část kupní ceny. Narážíme tedy na problém. DATART pošle použité zboží, a když je s tím zákazník nespokojen a chce ho vrátit, naprosto paradoxně mu odvětí, že je použité a že to tedy musí zaplatit.
Čtěte také: V Česku krachuje velký obchodní řetězec. Náhle zavírá všechny své prodejny, už si nenakoupíte
Najdou se i další obdobné případy. Internetový obchod se tady zjevně snaží přehodit svůj problém na zákazníky. Je jistě nepříjemné, když vám zákazník vrátí zboží ve 14denní lhůtě a vy už ho nemůžete prodávat jako nové. DATART to ale přesto dělá, přičemž proti tomu není obrany. Celá záležitost by se musela řešit soudně, což se ale v případě drobnější elektroniky nevyplatí. Řešení je tedy v zásadě jediné: v takovém obchodě dále nenakupovat.
Foto: Shutterstock
Úplně to samé dělá Alza v Hradci Králové!
Kupované hodinky Garmin, celkem 3 x reklamované a vyměněné kvůli špatné baterii, což přesně potvrzuje tento článek, u Datartu už nekupovat
Nebo si prostě vyzvednout zboží na pobobčce. Ušetříte poštovné a ještě si při převzetí můžete zkontrolovat krabici, jestli nejeví známky přebalení…