V době, kdy mají lidé opravdu hluboko do kapsy a kdy se navíc řeší praktiky obchodních řetězců, zejména pak skutečnost, zda si náhodou nadměrně nezvedají marže, se jeden z těch největších odhodlal k opravdu zvláštnímu kroku. Penny Market se totiž rozhodl, že lidem bude za řadu produktů účtovat “opravdovou cenu”.
Ceny prudce vyskočily
Zatím se tak bude dít pouze v Německu, avšak rovnou ve všech více než dvou tisících prodejnách. Pod skutečnou cenou si potom představte tu obchodní navýšenou v podstatě o negativní externality produkce takových výrobků. jde například o znečištění půdy nebo vody použitím hnojiv, případně ovlivnění klimatu.
Celé se to nese v aktuálních trendech, ovšem s tím rozdílem, že tento výmysl tentokrát nezaplatí nikdo jiný než zákazník. U některých produktů se mu totiž cena téměř zdvojnásobí. Příkladem může být 300 gramů sýra Maasdam. Tento oblíbený produkt už nebude stát 2,49 euro (cca 60 Kč) jako dosud, nýbrž rovnou 4,84 euro (116 Kč). Zrovna u tohoto produktu jsou totiž skryté náklady opravdu velké, a to hlavně kvůli produkci skleníkových plynů a znečištění půdy v důsledku produkce krmiv, jak informuje deník Saechsische Zeitung.
Hodně to odnesly také oblíbené vídeňské párečky. Ty dosud stály 3,19 euro, avšak nově za ně zaplatíte už více než 6 euro. Opět tak dochází takřka ke zdvojnásobení ceny. Cenovky se změní také u ovocných jogurtů, které zdraží z 1,19 (29 Kč) na 1,56 euro (37,44 Kč) a mozzarella potom cenu navýší z 0,66 (16 Kč) na 1,55 eura (37,20 Kč). Nutno přitom říct, že tyto položky v minulém roce už mohutně zdražovaly v důsledku inflace, která se nevyhnula ani Německu.
Vegani to budou mít levnější
Ovšem pozor. Je tu alternativa. Ukazuje se totiž, že skryté náklady jsou až povážlivě nízké u produktů, které jsou veganského rázu. Například u veganských řízků cena stoupne o pouhých 5 procent. To má ukázat, že jejich produkce není pro přírodu tak škodlivá.
Je však otázkou, zda se podobný krok setká s úspěchem. Penny ho totiž nikterak nekoordinuje s dalšími řetězci a nejde ani o nějaké plošné nařízení nebo daň. Tento řetězec se zkrátka jen rozhodl, že upozorní na určitý problém tím, že zákazníkům zdraží oblíbené zboží. Ti však stále budou moci jít ke konkurenci. Nezbývá než doufat, že Penny Market něco podobného nenapadne zavádět i v České republice.
Foto: Shutterstock