Jednou z obav při masivním zavádění elektromobility byla otázka ceny. Odborníci poukazovali na to, že vůz si nebude moci dovolit zdaleka tolik lidí jako dnes, a to jednoduše proto, že bude dražší ho vyrobit, a tak se bude muset i za vysokou cenu prodávat.
Jde to hodně levně
Nějakou dobu to skutečně platilo a výrobcům se nedařilo srazit cenu elektrovozů na rozumnou úroveň. Jenže pak se staly hned dvě důležité věci. V první řadě pokračující regulace vozů se spalovacím motorem vedla k tomu, že ty také významně podražily a dnes takřka není možné sehnat auto pod půl milionu korun. A pak se stalo to, že některé automobilky začaly elektrovozy vyrábět masivně, a tak na nich dokázaly ušetřit náklady.
Jde především o čínské výrobce automobilů, kteří dnes dokáží elektrovůz vyrobit a prodávat za poměrně slušné peníze. Do velkých potíží to ale dostalo staré obry v podobě velkých automobilek, jako je Volkswagen. Ten byl zvyklý prodávat své modely po celém světě, přičemž Čína pro něj byla největším trhem, a najednou tam má významnou konkurenci.
A ukazuje se, že i on umí prodávat auta velmi levně. Jak informuje server Arena EV, svůj vlajkový model Volkswagen ID.3, což by mělo být právě to auto pro masy, prodává v Číně za skutečně lidových 370 tisíc korun. To už je i na tamní poměry velmi slušná cena, která může vzbudit zájem. Životní úroveň Číňanů se hodně zvedla, a tak pro ně podobná částka nepředstavuje o moc větší zátěž než pro Čechy.
Je to předražené
Ovšem máme tu opravdu zajímavé srovnání, pokud se podíváme, za kolik Volkswagen nabízí tento model právě v České republice. Pohledem do ceníku automobilky se dozvídáme nepříjemnou skutečnost. V nejhorší výbavě stojí tento model 999 900 korun, tedy bez stovky rovný milion. Pakliže ho ale budete chtít lépe vybavený, cena šplhá rychle vzhůru a to až k 1,3 milionu korun.
Asi příliš nepřekvapí, že podobně k českému zákazníkovi přistupuje také Škodovka. Ta z elektrovozů nabízí svůj Enyaq, o který je však mezi Čechy jen minimální zájem, což se u domovské automobilky jen tak nevidí. Jenže důvodem je opět cena, která začíná někde u 1,3 milionu korun. Lidé však zjevně vidí, že za tuto cenu nedostávají adekvátní protihodnotu.
Je docela možné, že i v Evropě dojde na poli elektromobilů k cenové válce. Ostatně, zahájila už ji Tesla zlevněným svých modelů. Jak se přitom ukazuje, ceny mohou ještě významně poklesnout. Kupovat si první nedokonalé verze předražených elektromobilů se tak momentálně nejeví jako prozíravé rozhodnutí.
Foto: Shutterstock