Mělo jít o jeden z největších investičních projektů v České republice za desítky let. Navíc takový, který by místnímu automobilovému průmyslu zajišťoval alespoň jakous takous perspektivu do budoucna. Nakonec z toho ale není vůbec nic a Česko si připisuje na vrub velkolepou prohru. Navíc se nadále propadají jeho perspektivy.
Prostě to nepostaví
O co jde? Jednoduše o to, že po přibližně roce horečnatého vyjednávání koncern Volkswagen oznámil, že jednu ze svých obřích továren na výrobu baterií do elektrických vozidel, nepostaví v České republice, jak se předpokládalo. A to navzdory tomu, že tu tato společnost má již významné investice v podobě mladoboleslavské Škodovky.
Bohužel, ze strany Volkswagenu to nelze vnímat jinak než jako pořádný políček tuzemské ekonomice a především vládě, která nedokázala vyjednávání dotáhnout do zdárného konce, a to navzdory tomu, že to byla jedna z jejích priorit. Ze strany ministrů zaznívaly dokonce tak silné hlasy, že to zkrátka nepůjde jinak, než že se tu gigafactory postaví.
Jak se ukazuje, nestane se tak. Volkswagen sice toto rozhodnutí oficiálně pouze odložil, avšak pozorovatelé mají jasno. Možnost výstavby této továrny v Líních v Plzeňském kraji hodil definitivně přes palubu a už se k němu vracet nebude.
Volkswagen totiž v nedávné době vybral hned tři lokality, kde gigafactory postaví. Jde o německý Salzgitter, španělskou Valencii a kanadský St. Thomas. Původně se přitom počítalo i s dalšími lokalitami, avšak ukazuje se, že náběh elektromobility u tohoto koncernu není tak rychlý, jak se předpokládalo, a tak ani potřeba baterií nebude tak významná.
Z toho se nevyhrabeme
Skutečnost, že se zde továrna na baterie nepostaví, přitom bude mít dalekosáhlé důsledky. V rámci koncernu Volkswagen totiž bude Škoda Auto zřejmě vyčleněna pro potřeby dojíždějících spalovacích motorů a ve jménu elektromobility do ní nebude tolik investováno. To sice zajistí produkci pro příštích deset let, ovšem potom se mohou dostavit obrovské problémy, jelikož značka nebude mít vůči velké evropské, čínské i americké konkurenci co nabídnout.
Čtěte také: Volkswagen rozzuřil Čechy. Auto za 370 tisíc jim prodává za milion. Škodovka to samé. Prasklo to
Česká republika ostatně ve věci elektromobility významně zaostává. Zatímco třeba Polsko nebo Maďarsko už mají přislíbené gigafactory od jiných firem a ve druhé jmenované teď bude výrobní závod stavět největší čínský producent vozů, společnost BYD, o Českou republiku není vůbec zájem, a to navzdory tomu, že zde má výroba vozidel velkou tradici. Může se ale docela dobře stát, že ta skončí spolu se spalovacími motory a definitivním nástupem elektrických vehiklů.
Komentář Tomáše Mrkvičky
Foto: Shutterstock
Stále víc ekonomů varuje, že se nám investice začínají vyhýbat pro předraženou elektřinu, plyn, předražené nájmy, neskutečnou byrokracii, váznoucí výstavbu dálniční sítě atd atd. A Fialovu vládu zajímá jen podpora Ukrajiny, jak sám řekl Zelenskému, že je to hlavní prioritou české vlády, když nedávno potajnu přijel do Prahy.
Třeba je to záměr zničit Česko a cechy
Tak nechat si zlikvidovat funkční letiště není zrovna dobrý nápad. Míst v ČR k tomu určených by bylo mraky lepších. Já jako plzeňák jsem rád že to nevyšlo, montoven už tu máme dost. A v době nastupujícího vodíku pořád nesmyslně lpět na bateriích v autech?? Do města ok jinak nesmysl.
Plně s tebou souhlasím
Už nás zradila Francie, Británie, Německo..Jsme nepoučitelní a tlačíme se jim pořád do r…
Jestli jsme si ty klacky pod nohy nehodili spíše sami ..
A o co ČR přišla? O nic 10 let by VW neplatil daně a pouze by se danila pracovní síla.