Mnozí odborníci varovali před příliš nadšeným přijímáním elektromobilů, natožpak aby byla tato vozidla lidem nucena víceméně tvrdou formou, kdy se zakáží auta se spalovacími motory. Nebude tedy jiná alternativa, než si pořídit právě vůz s elektrickým pohonem. To celé ale v době, kdy řada velkých nešvarů těchto automobilů zdaleka nebyla vyřešena. Ba právě naopak, v některých případech dokonce přibývají.
Samé problémy
V první řadě se ukazuje, že cena elektromobilů nedokáže klesnout pod určitou úroveň, protože se k jejich výrobě používají drahé materiály, ke kterým nemá Evropa přímý přístup. Výsledkem je skutečnost, že třeba Volkswagen svou elektrickou alternativu Golfa v tuzemsku prodává za jeden milion korun, ale v Číně ji nabízí za 350 tisíc.
Další významnou potíží, kterou se už dlouhé roky příliš nedaří řešit, je dojezd. Mohlo by se zdát, že některé vozy deklarují stále vyšší dojezdy, ovšem jde pouze o hrátky s čísly a normami. Například si nemůžete zapnout topení nebo klimatizaci, potom dojezd kriticky klesá. Například Tesly, které jsou v této oblasti stále na špici, reálně dojedou kolem 300 kilometrů, i když v některých případech uvádějí dvojnásobek. To byste ale také nesměli využívat zrychlení a jezdit maximálně stovkou.
Pak je tu ještě další faktor. Tím je zima. Pravdou je, že do některých oblastí se elektromobily hodí více než do jiných. Bohužel Česká republika nepatří mezi ta vyvolená místa, protože zde máme čtyři roční období, z nichž některá se bateriím v elektroautech vůbec nepozdávají. Především v zimě mají velké problémy, a jejich dojezd se dramaticky snižuje.
“Pro optimální podmínky by lithium-iontové baterie, které pohánějí elektrická auta, měly být skladovány mezi 15 a 35 stupni Celsia. To je také optimální teplota pro dobíjení a vybíjení,” uvádí server New Scientist.
To myslíte vážně?
V Číně tak už vymysleli speciální deku, kterou zřejmě bude pro využívání elektromobilů v některých podmínkách potřeba využívat. Jinak budete riskovat rychlou degradaci baterie, což si vzhledem k pořizovací ceně takových vozidel může dovolit jen málokdo.
Zkrátka si to představte tak, že v chladnějších obdobích budete muset svůj vůz zabalit do klasické deky ze speciálních materiálů. Ta zajistí, aby teplota neklesala pod kritickou hranici. Svým způsobem je to dobrý nápad, ale tak trochu to připomíná znouzectnost nebo také s trochou nadsázky návrat do středověku. Zkrátka, v době, kdy máme k dispozici špičkovou technologii v podobě spalovacích motorů, která umožňuje komfortní využívání vozidel, se uchýlíme k používání něčeho, co by se dalo označit jako předchozí, nikoliv následující evoluční stupeň vozidel.
A tak je to u elektromobilů tak nějak se vším. Nikdo třeba neřeší, jak bude probíhat nabíjení, pokud budou mít všichni elektromobil. Jak si ho budou dobíjet na sídlištích a o kolik více bude muset být stojanů s nabíječkami než je dnes čerpacích stanic, když dobití takového vozu trvá mezi půl hodinou a hodinou oproti několikaminutovému naplnění nádrže.
Foto: Shutterstock
Jsem zvědav, kdy lidem konečně dojde, že Green deal a elektromobilita není o ekologii a záchraně planety, ale fikaný způsob, jak zbavit široké masy lidí jejich demokratických práv, jako je třeba i právo na osobní mobilitu. Proč by se někdo zabýval, jak se budou nabíjet elektrovergly na sídlištích, když v útrobách Bruselu i na úrovni neoliberálních vlád jednotlivých zemí EU moc dobře vědí, že na ně a jejich provoz většina obyvatel prostě nebude mít peníze? Panstvo se přetíženost evropských silnic a dálnic rozhodlo řešit tím, že z nich vystrnadí většinu občanů z nižších společenských pater. Ta výsada řídit své auto zůstane jen bohatým. Proto taky Brusel direktivně zakázal poroce 2035 výrobu aut na spalovací pohon, která na rozdíl od elektroverglů jsou dostupná i pro široké masy.