Pravidla pro řízení jsou dlouhodobě ustálená a mohlo by se zdát, že už se nikdy nezmění. Ovšem to by byl mylný předpoklad. Celá společnost i vozový park se totiž postupem času vyvíjejí, a tak je nutné pravidla přizpůsobovat a upravovat. Už to pochopila i Evropská unie, která chystá velké změny, jež se dotknou všech členských států, Českou republiku nevyjímaje.
Omezení pro všechny
Už nějakou dobu se mluví například o omezení řízení pro seniory v pokročilém věku. Ti by nově měli dostávat po 70. roce věku řidičský průkaz pouze na omezenou dobu a po jejím skončení by měli být podrobeni zevrubným zkouškám, zda jsou ještě schopni být plnohodnotnými účastníky v provozu a zda náhodou nemohou znamenat ohrožení pro sebe i své okolí. Jde o reakci na rostoucí počet fatálních nehod, které zavinili senioři. Těch na silnicích totiž velmi rychle přibývá a v tomto ohledu bude nutná určitá redukce.
Seniorům se to pochopitelně nelíbí a argumentují tím, že také mladí způsobují velké množství nehod. Mohlo by se přitom zdát, že v tomto ohledu se nepostupuje prozíravě, když se od tohoto roku uzákonila možnost řízení již od 17. roku věku. To je skutečně diskutabilní pravidlo, ovšem na úrovni EU už se stejně chystá zpřísnění pro všechny mladší řidiče.
Zejména potom pro ty, kdo mají řidičský průkaz krátce. Vážně se totiž uvažuje o tom, že budou mít řidičský průkaz na zkoušku. Sice ho obdrží, ovšem jen s omezenými právy k řízení. Teprve když zvládnou přechodnou lhůtu, budou moci na závěrečné testy a dostanou řidičák standardní, který už žádná omezení mít nebude.
Nižší rychlost
A jaká že tato omezení mají být? Kupodivu poměrně přísná. Ve hře je zcela vážně zákaz řízení v noci, a to nejspíše mezi 24:00 a 6:00. Tehdy by lidé s čerstvým řidičákem vůbec nesměli na silnici. Je pochopitelně otázkou, jak by se to hlídalo a kontrolovalo, obzvlášť pokud by někdo uvízl v nějaké zácpě apod.
Čtěte také: Řízení večer a v noci bude v Česku omezeno. Spousta lidí nebude smět po setmění vyjet na silnici
Dalším opatřením, které dává možná větší smysl, je rychlostní omezení pro mladé řidiče. Mohli by jezdit maximální rychlostí 90 km/h, a to i na dálnici. Pakliže by rychlost překročili, následoval by trest a jejich plnohodnotný řidičák by byl v ohrožení, což by si každý dobře rozmyslel.
Foto: Shutterstock