Výměna rozvodů je pro mnohé majitele vozu velkým strašákem. Prvně je to úkon, který patří mezi ty více složité, takže jen málokdo je schopen výměnu rozvodů provést sám a doma. Za druhé se nejedná úplně o levnou záležitost. Rozvodová sada samotná většinou drahá není, nicméně je zde nezanedbatelná časová náročnost, která už bývá finančně náročná. Nicméně, pokud rozvody zanedbáme, koledujeme si o veliký problém. Kdy je tedy nejvyšší čas přistoupit k výměně rozvodů?
Zanedbaná kontrola rozvodů je velké riziko
Rozvody mají v motoru kritickou funkci. Pro neznalé uvádím že hlavní funkcí rozvodů motoru je správné načasování vstřiku paliva , uzavření spalovacího prostoru a otevření a následné uzavření výfukového ventilu. Díky tomu mohou spaliny včas mizí ze spalovacího prostoru. Rozvody jsou součástí každého benzínového a naftového motoru, avšak existují různé druhy.
Nicméně, jako u každé pohyblivé součásti, se rozvody časem opotřebí a je zde vyšší možnost jejich poškození, což sebou nese i následné riziko značného poškození motoru. I na rozvody tak existují servisní intervaly, které je velmi vhodné dodržet. Jinak se může stát, že se rozvodový řemen/řetěz přetrhne, nebo poskočí a v lepším případě vozidlo najednou zastaví. V horším se dojde k ohnutí ventilů, případně se mohou i potkat písty s ventily a to je pro motor konečná.
Každé vozidlo má interval výměny jiný
Dříve se obvykle uvádělo, že obvyklý interval výměny je každých 60 až 160 tisíc kilometrů u nafty a 120 až 180 tisíc kilometrů u benzínu. Ani to ale nelze brát úplně vážně. Nikdy není jasné jak s vozidlem bylo zacházeno a kdo a jak jezdil. Nejhorší je, pokud někdo napínal rozvody parkováním z kopce na kvaltu.
Skutečně tak nelze univerzálně říct jaký je nejlepší čas pro výměnu rozvodů. Každé vozidlo má doporučený interval rozdílný a dokonce i každý výrobce rozvodů má uvedenou jinou životnost rozvodové sady. Asi nejlepší řešení celé situace je zastavit se v servisu a požádat mechanika o kontrolu rozvodů. Pokud jste právě koupili ojeté vozidlo, které nemá úplně malé kilometry a nepatří mezi úplně zánovní, rozvody a všechny kapaliny vyměňte vždy.
Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář, Transportation, Theengineblock
To vytáčení motorů do maxima otáček při kontrolách emisí, je taky pěkně nebezpečné pro rozvody. Technici měření emisí by mohli vyprávět o přeskočených čí přímo utržených rozvodech. Samozřejmě stanice měření emisí jsou v těchto případech z obliga. Majitel vozidla má smůlu. Za zničený motor mu nikdo nic nedá.
Rozvody mají většinou pevně daný interval výměny, který by měl každý dodržet. Nic víc, nic míň. U starších aut byly často rozvody masivním řetězem a ten vydržel ranec. Dokonce se v manuálu k auto uvádělo, že se nemění. Takhle to mám u svýho auta, 1.6 atmosféra benzín, rozvody řetězem, najeto přes 300tkm a jsou stále původní a nechrastí. Problémy s rozvody začaly být až u novějších aut, kde se na všem šetří a tak odchází vodítka, napínáky, praskají řetězy i řemeny… Okolo roku 2010 se to začalo lámat a na trh přišly auta, jejichž životnost je poloviční oproti jejich předchůdcům.
Jako všude i zde platí čím dříve přijedete na kontrolu tím líp!!!!!!!!!
Můžu nějaký čas(cca 10dní) jezdit,když mi kape vodní pumpa a teče to na řemen?Nemůže řemen prasknout?