Povánoční doba a celkově i leden přinášejí pro obchodníky další velké žně. Začíná totiž období výprodejů. Toto slovo pochopitelně evokuje svůj původní význam, kdy se obchody skutečně zbavovaly staršího zboží za velmi nízké ceny, aby mohly naskladnit nové a opět ho nabízet za standardní částky.
Slevy jsou jen virtuální
Minimálně v České republice se však pojem výprodej mimořádně vyprázdnil. O co více vidíte všech možných reklam, plakátů a billboardů, které lákají na slevy až 90 %, o to méně zlevněné zboží skutečně nakoupíte. Pravdou je, že Češi už třeba na označení minus 30 % přestali reagovat, jelikož jim to přijde málo. Raději jdou tam, kde se slibuje zboží vlastně skoro zadarmo, jenže jim nedochází, že za něj stále platí příliš vysokou cenu.
“V Česku začínají výprodeje. Zboží koupíte za stejnou cenu jako před Vánoci, jen je tam připsáno sleva 30%, protože od 21.12. bylo toto zboží nesmyslně zdraženo,” uvedla na sociální síti X Markéta Vyvlečková. A dodala k tomu svou zkušenost z Polska, kde to funguje úplně jinak. Tak nějak normálně.
“V polských obchodech začaly skutečné výprodeje. Vánoční zboží zlevňuje o 30 až 70%,” dodala zákaznice. Naráží na skutečnost, která se zde praktikovala celé roky. Zboží před Vánoci významně zdražilo, aby se mohlo i tak na oko zlevnit. A po svátcích je potom možné udělat ještě větší “slevy”.
Tohle už nikdo nechce
Podobné praktiky sice Česká obchodní inspekce již zakazuje a tvrdí, že je také postihuje, ovšem řadě zákazníků se nezdá, že by to mělo nějaký efekt. Jedno je jisté: i když jsou výprodeje, v České republice nic výhodného nenakoupíte, a je celkem jedno, zda jde o nějaký butik nebo velký internetový obchod. Všichni používají stejné praktiky.
“České akce a výprodeje už dávno ignoruju. Nejen že to není levnější, ale obvykle jsou to totálně neprodejné kousky, co jim tam leží celé měsíce. Bohužel moje máti si všímá jen toho čísla na cedulce Sleva,” vyjádřil se k tématu jeden z diskutujících.
Je stále více patrné, že vysokých cen v českých obchodech se jen tak nezbavíme. Pravděpodobně to nebude možné bez masivních kontrol, stíhání kartelových dohod a celkově větší regulace, a to i na poli slev.
Foto: Shutterstock
Kontroloval jsem výprodej a zboží je dražší než před Vánoci