Asi nikdo koho autor zná nemá rád situace, kdy se začnou na dálnici předjíždět dva kamiony. Nedočkavý kamioňák z jakéhokoliv důvodu cítí touhu svého pomalejšího kolegu řidiče předjet. Pokud tedy jeden jede 85 km/h a druhý se ho “devadesátkou” snaží předjet, může trvat předjíždění dlouhou dobu. To samozřejmě na plynulosti provozu a klidu ostatních motoristů nijak nepřidává. U nás mohou kamiony předjíždět pouze na vybraných úsecích D1, D5, D8, D11 v čase od 6:00 do 22:00 hodin. Momentálně se uvažuje i o plošném zákazu předjíždění kamionů. Ještě dále jsou myšlenkami v Polsku.
Tvrdý chléb řidiče profíka
Už Ladislav Vodička ve své slavné písni vyzdvihuje klady a zápory povolání řidiče kamionu. Je to vskutku nevděčné povolání. Denně za volantem, neustále v pozoru a ještě se řadíte mezi neoblíbenou část běžného provozu na komunikacích. Přitom logistické kapacity kamionů není možné nijak nahradit. Až příště budete nadávat na kamion, uvědomte si, že obvykle převáží věci a potraviny, bez kterých se neobejdete. Slušné chování by tedy mělo být platné jak pro řidiče kamionů, tak pro “vodiče” osobních vozů.
Statisticky nejméně ohleduplní jsou údajně polští špeditéři. Možná i proto byla v Polsku navržena nová zákon ohledně předjíždění kamionů. Ten říká, že kamion může na vybraných úsecích předjíždět, nicméně pouze po dobu maximálně 30 vteřin. Jinak na řidiče čeká mastná pokuta. Návrh je jistě zajímavý, nicméně v něm vidím několik vážných zádrhelů.
Nevymahatelný a nepoužitelný zákon
Averze proti zásobovací logistice je tedy na stejné úrovni jako u potratů a ateismu. Navíc by mě zajímalo, jak celý přestupek vymáhat. Policie by musela hříšníka chytit při činu, nebo by si měl řidič měřit sám měřit čas předjíždění a případně se udat? Co reakční čas? Jak říkají Cimrmani “Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly dobré”. Musíme jen doufat, že podobného schématu se nechytne nějaký zoufalec, chytající politické body. Zbytečnou šikanu na silnicích si nezaslouží nikdo.
Foto: Shutterstock, zdroj: ŘSD ČR, PortalRidice
Super, už to vidím, jak se těch 30 sekund bude vymáhat.
Kamiony se předjíždí vzájemně proto, protože vozí různě těžký náklad a v kopci tak ten co veze ocelové traverzy zpomalí třeba na 30km/h a já za ním s kamionem naloženým třeba polystyrenem musím zpomalit taky, což je jednak výrazně zdržující a jednak to výrazně zvyšuje spotřebu. Proto pak dotyčného kolegu potřebuji předjet a vzhledem k tomu, že mám omezovač na 90km/h, tak to prostě rychleji nejde. Já mám denně k dispozici povolených pouhých 9 hodin řízení, pokud tedy celý den pojedu za pomalejším kolegů o 5km/h pomaleji než bych chtěl jet, za těch 9 hodin to udělá 45km, což je třeba rozdíl mezi tím, jestli zvládnu dojet domů a nebo jestli budu muset přespat v kamionu 20km od baráku. Pokud by chtěl někdo namítat, že když stojím třeba v koloně, tak to stejně domů nestihnu, tudíž nemusím spěchat, tak to se plete, protože tachograf počítá každou sekundu kamionu v pohybu, tedy když se točí kola. Stání v kolonách, na semaforech, na vykládce atd. se tedy nezapočítává do doby řízení. Toliko k tomu, proč se vzájemně předjíždí kamiony a proč záleží na tom, jestli celý den pojedu 85km/h nebo 90km/h. Takže ano, záleží na tom hodně a dispečeři se nás snaží vytěžovat na maximum, tedy i trasy jsou většinou naplánované na maximální využití doby řízení, rychlosti, eventuálně zatížení. Pokud to nějaký jouda v osobáku nedokáže pochopit a vadí mu, že musí na chvíli zpomalit, tak ať skočí do zdi. A stejně tak politici a rádoby odborníci, kteří nám neustále ztěžujete život všemožnými stupidními výmysly, omezeními a regulacemi, táhněte už do horoucích pekel! Hlavně že se pak divíte, že nejsou řidiči…
Jak už to bývá, pravda je někde uprostřed!!!!!!!Zkrátka a dobře nikdo není neviný!!!!!!!!!!!!!