Globální platební platforma PayPal změnila svůj ceník a vedle řady zvýšených poplatků upoutala pozornost veřejnosti především jedna úplná novinka. A tou je poplatek, který vám služba naúčtuje za to, že ji aktivně nevyužíváte. Ročně tarif za neaktivitu přijde na 300 Kč. Nové podmínky včetně této “zrady” začnou platit od 16. prosince, a to i v České republice.
Milionům neaktivních účtů hrozí poplatek
PayPal je velmi oblíbeným nástrojem pro odbavování a přijímání mezinárodních plateb. Zřízení účtu v této službě bylo dosud bezplatné bez dalších podmínek. Nedalo se však říct, že by PayPal byl zrovna levnou službou. Za transakce se platí poměrně značné procentuální poplatky a ani měnová konverze není příliš výhodná. Standardní účty pak mají také celou řadu omezení, které mají za cíl přimět uživatele využívat další placené služby. Tento systém vedl v průběhu let k tomu, že si celá řada lidí, Čechy nevyjímaje, účet na PayPalu založila, ale brzy zjistila, že se to zase tak moc nevyplatí a že existují jiné, výrazně levnější alternativy (například Revolut). Účet tak v podstatě nechala ležet ladem. Odhadem jsou na světě takových uživatelů miliony, možná i desítky milionů. Řada z nich má možná na účtu i nějaké ty drobné v řádu stokorun, protože už se jim je nevyplatilo stahovat jinam.
Podle ČOI se banky chovají podobně
A jak se zdá, právě na tyto uživatele nové opatření PayPalu míří. “Zavádíme poplatek za neaktivitu pro ty účty, na kterých nebyla provedena aktivní operace po dobu minimálně 12 po sobě jdoucích měsíců,” uvádí PayPal v emailu svým zákazníkům. Aktivitou se přitom rozumí platba, převod finančních prostředků, ale i prosté přihlášení. Kdo nic z toho neprovede, bude mu k rozhodnému dni poplatek automaticky stržen. Zůstatek přitom může jít i do minusu. Pokud byste tak chtěli účet poté znovu začít používat, bude nejprve nutné dostat ho alespoň na nulu.
Podle České obchodní inspekce nejde o žádné porušování zákonů a společnost se tímto způsobem může chovat. “Uvedená změna vlastně nejvíce připomíná již fungující model mnoha bank, které si účtují poplatky za vedení účtu jen u těch spotřebitelů, kterým na účet například nechodí určitá částka měsíčně. Spotřebitel se tedy může svobodně rozhodnout takovou službu za uvedených podmínek (ne)využívat, případně se ze služby odhlásit,” uvedl pro mluvčí ČOI Jiří Fröhlich pro lidovky.cz. Podstatné je podle něj včasné informování klientů, což bylo splněno.
Foto: Freepik