Dnes si společně uděláme malý průzkum. Říkejme tomu krátký návrat do autoškoly. Stále častěji si totiž všímám jevu, kdy velká část řidičů neví, jak se chovat na neoznačených křižovatkách. Křižovatka byla vždy velký problém při jízdách i teoretické části. Předhodím tedy situaci. Máme zde teoreticky 4 vozy, stojící na jiném konci křižovatky a každé toto vozidlo chce jet přímo rovně. Křižovatka nedisponuje žádnou úpravou přednosti. Kdo tedy pojede jako první? Než budete číst dále, zkuste nám napsat do komentářů.
Křižovatka byla problém už v autoškole
Jen málokdo vjížděl při povinných jízdách v autoškole s naprostou jistotou do křižovatky. Obvykle tomu předcházelo nervózní podřazování, neustálé rozhlížení a finální váhání nad konečným krokem. Úspěšné projetí či odbočování znamenalo vždy jistou úlevu a pocit malého vítězství. A právě největší problém býval u neznačených křižovatek. Pravda, za celý svůj život jsem takových potkal jen pár. A vždy jsem měl štěstí, že tam nikdo nejel, nebo byl daleko.
Pan instruktor nám vždy kladl na srdce: “Když nevíš, dej přednost v jízdě”. Moudrá slova, která měla být tesána do kamene. Proto vždy, když se studentem dojel k neoznačené křižovatce, donutil ho prostě chvilinku počkat, když už něco jelo. Každý nový jezdec byl stejně tak vystresovaný, že pravidlo pravé ruky mu ani nepřišlo na mysl.
Jak na zákeřnou křižovatku?
Ohledně křižovatek s vodorovnou, či svislou úpravou přednosti zákon mluví zcela jasně: “řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou Dej přednost v jízdě! nebo Stůj, dej přednost v jízdě! musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci“. Křižovatka bez označení je ale malinko jiná káva.
Pokud tedy není křižovatka nijak upravena, platí přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava. Co ale v situaci, kdy mají všichni naráz po pravé ruce vozidlo? Kdo tedy jede první? V USA platí zákon rychlejšího a tedy jede ten, kdo prostě přijel dřív. U nás tato možnost v zákoně není. Jediné správné řešení je takové, že jeden z řidičů se jednoduše vzdá svého práva na jízdu a umožní ostatním projet. Jednoduše dá pomocí světelné signalizace řidiči po levé straně najevo, že mu umožní bezpečný průjezd křižovatkou. Světelný signál ale musí být naprosto jednoznačný a jistý, v opačném případě může dojít až ke srážce vozů. Tak jak jste odpovídali vy?
Foto: Shutterstock, zdroj: Schroter, Zakony.centrum
Pravidlo pravé ruky znám i když nejsem řidič, ale tohle je malinko jiná káva!!!!!!!!