Ministr průmyslu a dopravy se v sobotu dostavil na kobereček k prezidentovi Miloši Zemanovi do Lán. Zde společně se Zemanovým expertním týmem diskutovali několik otázek, mimo jiné ožehavou problematiku státní pomoci pro kolabující aerolinky Smartwings. A když se Karel Havlíček z Lán vracel, nechal se slyšet, že pomoc je znovu ve hře.
Vazby na Hrad
Je to opravdu překvapivý vývoj, když se v minulých dnech ke státní pomoci letecké společnosti stavěl skepticky on sám i ministryně financí Alena Schillerová. Explicitní podpora pomoci přitom nezní od žádné z parlamentních stran.
Je velkou otázkou, jaké zájmy na státní pomoci Smartwings má prezident Miloš Zeman, ale jeho intervence se zdá být minimálně podivná. Pravdou je, že v jeho poradním týmu zasedají lidé s úzkými vazbami na Čínu, která je polovičním spolumajitelem aerolinek. Své linky na Hrad má podle všeho také další z majitelů, miliardář Jiří Šimáně.
Jak známo, Andrej Babiš se s prezidentem snaží udržovat těsné kontakty a jednat v symbióze. Ne vždy se s ním na všem shodne, ale v minulosti několikrát ukázal, že v méně podstatných otázkách je ochoten Zemanovi vyhovět, aby mu tento nekomplikoval vládnutí.
Mohlo by jít i o tento případ. Akcionáři Smartwings už se dohodli, že do firmě dají kapitálovou injekci ve výši jedné miliardy korun. Obdobnou částku požadovali také od státu, respektive žádali státní garanci za úvěr, který by jim bez ní žádná banka neposkytla.
Čtěte také: Proč ne my? Aerolinky Smartwings začínají být v boji o státní pomoc trapné
Přejmenování na ČSA nestačí
“V tuto chvíli diskutujeme o výši záruky, která by byla mezi 500 miliony korun až 900 miliony korun,” uvedl Karel Havlíček. Pokud bude pomoc schválena, pokusí se jí vláda veřejnosti prodat prostřednictvím “ústupků”, které musí firma provést. Předně by se měla přejmenovat na ČSA, což je v současnosti pouze jedna z jejích značek, navíc dosti strádající. Kromě toho by se aerolinky musely zavázat k tomu, že nepropustí žádného ze svých 2500 zaměstnanců. To je mimochodem dosti problematická podmínka, která podvazuje dlouhodobou konkurenceschopnost společnosti a její šance na přežití.
Přesto se státní pomoc Smartwings jeví nelogicky. Firma má možnost využít pomoc z aktuálních programů, stejně jako všechny ostatní. Ona však žádá zvláštní zacházení. Pokud by jí její majitelé věřili, mají dostatek prostředků k její záchraně. Banky by jim úvěr poskytly, kdyby například miliardáři Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal podepsali směnku a ručili svým majetkem. Takto budou za jejich byznys ručit daňoví poplatníci.
Foto: Freepik