Po něčem takovém se dlouhou dobu volalo, a teď je to konečně tady. Vznikla zajímavá konkurence vůči zahraničním obchodním řetězcům, které opanovaly tuzemský trh a diktují si zde ceny jak vůči zemědělcům, tak i vůči zákazníkům. Nic dobrého přitom nepřinášejí, pouze způsobují lidem vyšší náklady na jejich život.
Jedinečný obchod
Ministerstvo zemědělství však oznámilo, že vzniká nový řetězec pod jeho záštitou, do kterého budou dodávat zboží výhradně tuzemští zemědělci a výrobci. “Je to historická chvíle, protože otevíráme první obchod, který se soustředí čistě a výhradně na podporu značek kvality českých potravin,” informoval sám ministr k této příležitosti, jak uvádí web Asociace soukromého zemědělství ČR.
“Projekt prodejny Naše Síťovka vznikl ve spolupráci Ministerstva zemědělství s Výstavištěm České Budějovice a společností Sohors. Díky tomuto propojení vznikla v samotném centru Prahy ve Štěpánské 63 v blízkosti Václavského náměstí prodejna kvalitních regionálních potravin přímo od farmářů,” popisuje projekt web Naše farma. Na něm mimochodem najdete i další podobné prodejny, které jsou v Praze a v Besednici.
Tyto obchody se řídí jasnými a transparentními podmínkami, kdy prodávají zejména potraviny označené značkami Klasa, Regionální potravina nebo Bio produkt ekologického zemědělství. To by mělo být dostatečnou zárukou kvality.
Pravidelná obměna sortimentu
Možná ještě důležitější je přitom cenová stránka věci. Nová obchodní síť deklaruje, že sice nehodlá výrobky prodávat pod cenou, což by bylo dlouhodobě neudržitelné, avšak rozhodně nechce zákazníky drtit jako obchodní řetězce, které mají na běžných potravinách marže klidně ve stovkách procent.
V případě obchodů Naše síťovka by marže neměla překročit 35 %, což je naprostý standard, který by měl být pro zákazníky přijatelný. V obchodech najdete jak stálý sortiment, tak i sezónní a lokální věci, které zde mohou být jen nárazově. Některé se vyprodají třeba jen za pouhý den, tudíž se vyplatí prodejnu navštěvovat pravidelně, případně se u personálu informovat, co se zrovna chystá.
Zajímavé přitom je, jak proti tomuto projektu brojí zástupci běžných supermarketů. “Jeho otevření považuji za čistě marketingovou aktivitu, která bude s velkou pravděpodobností v konečném důsledku hrazena z peněz daňových poplatníků,” prohlásil arogantně předseda Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina.
Čtěte také: V Česku se prodává hrozné máslo. Raději ho vůbec nekupujte, i když vás láká cenou
Jde přitom o další střípek do skládačky v rámci vzedmutí zemědělců, kteří si svou produkci stále častěji chtějí prodávat sami. Nějakou dobu fungují například také prodejny Regio potraviny, které rovněž prodávají farmářské výrobky.
Foto: Shutterstock