Na českých silnicích se odehrává zásadní změna. Stále více řidičů je nejen v důchodovém, ale rovnou skutečně pokročilém věku. Zatímco ještě před pár lety byl problém potkat v provozu člověka staršího 80 let, dnes už je to naprostým standardem. Právě počet lidí v této věkové skupině roste velmi rychle, jak upozornil Český statistický úřad, který vydal zajímavý dokument Senioři v datech.
Velmi rychle to roste
Mezi roky 2018 a 2023 se počet lidí starších osmdesáti let řídících pravidelně vozidlo navýšil z 96 tisíc na rovných 135 tisíc, což je prudký nárůst ve výši 41 %. Zajímavé přitom je, že ještě rychleji v tomto ohledu rostou ženy.
Asi příliš nepřekvapí, že tomu odpovídají také statistiky, které si pro změnu vede policie. A z nich jednoznačně vyplývá, že razantně přibývá závažných nehod způsobených řidiči v pokročilém věku. Je přitom otázkou, jakým způsobem tito dotyční procházejí povinnými prohlídkami, které jsou zákonem předepsány.
A právě tady se schyluje k překvapivým změnám. První povinnou prohlídku musí senioři, kteří si chtějí udržet řidičský průkaz, absolvovat už v 65 letech. Dále se potom musí dostavit v 68 letech a potom už každé dva roky.
Na papíře jde tedy o velmi silné opatření, ovšem realita tomu příliš neodpovídá. V praxi dostane papíry každý, kdo vyjádří takové přání, a příliš se neřeší způsobilost k řízení. “Kolikrát na silnicích vidím lidi, kteří jsou úplně mimo. Ti by důkladnou prohlídkou nikdy nemohli projít,” říká profesionální řidič Karel Dobrý.
Skutečně benevolentnější?
Zajímavé přitom je, že Ministerstvo dopravy navrhuje opatření ještě zmírnit, tedy přinejmenším na první pohled. Navrhuje totiž, aby lékařská prohlídka pro řidiče v pokročilém věku byla povinná až při dosažení 70. roku věku, jak informuje server Novinky.cz.
Zmírnění je to ale skutečně jen iluzorní. Zároveň se totiž počítá s tím, že kontroly by byly mnohem přísnější a že by skutečně začaly plnit svou roli. Ostatně, tímto směrem uvažuje také Evropská unie, která chce zavést testy řidičské způsobilosti, a to také kolem sedmdesátky, přičemž pak by se opakovaly každých pět let.
Čtěte také: Důchodcům v Česku chtějí napálit obrovskou daň. Budou muset prodávat byty a baráky
Nešlo by tedy o žádné velké omezování. Zároveň je pravdou, že posun věku na 70ku dává smysl, jelikož do té doby je dnes většina lidí ještě v pořádku. Na této hranici však už dává smysl provádět mnohem podrobnější prohlídky i testování, jelikož tam se to skutečně láme.
Foto: Shutterstock
To je paradox dnešní doby….staří lidé musí pracovat do 65 let a v budoucnu i déle, na to jim schopnosti musí stačit, ale řídit by neměli.
Bohužel čím dál víc chybí selský rozum.
Stale jenom vymýšlí další kraviny. My jsme museli absolvovat lékařskou prohlídku v 60 letech potom 65, 68, 70 a každé dva roky. Stálo to pouze zbytečně vyhozené penize. Stát takto jen prihazoval peníze doktorům na úkor občanů.
Řídit nebudete moc. Do práce budete chodit asi pěšky? Bez vlastní dopravy se nedostaneme do práce, k lékaři ani na nákupy a za kulturou. Nová obchodní centra jsou vybudována mimo města a vesnice. Důchodci potřebují jezdit hlavně k lékaři a na nákupy.
Kdo chce posuzovat kdo je schopen řídí? Je mně 72 let a jezdím po evropě nejdál jsem byl ve Stockholmu. Tak bych doporučoval testy každé dva roky testy na zakázané látky od 17- do 50 let. To by bylo překvapení co zdrogovaný mladý řidič dokáže.Po padesátce jsou řidiči zodpovědnější.Příklad u obchodního řetězce, jsem byl svědkem jak parta ve čtyřech vypila asi sedmičku asi nějaké wihsky a ze smíchem odjeli.Tyto lidi by se mněli přednostně testovat a né starší lidé, který mají jedinou možnost jak si zabespečit lékaře a nákup k přežití.Jak jinak si člověk starší, který už má bolavé klouby provést nákup v tom to statě na dědině nemá šanci?Pokud tento senior příjde o řidičák,tak je vlastně odsouzen k pomalé smrti a to si chce tato společnost vzít na svědomí?Potom bude lepší provádět eutanazii ze zákona nad 80 let.A ušetří se navíc na důchodech.Tak to to dopadne.