Na internetu se to teď jen hemží nejrůznějšími srovnáními cen v českých obchodních řetězcích s těmi, které jsou v Polsku nebo Německu. A prakticky nikdy z tohoto srovnání nevyjdou české ceny jako ty levnější. Velkým úspěchem podobných srovnání obvykle je, když se z celého nákupního seznamu podaří najít jednu dvě věci, které jsou alespoň o fous levnější než u sousedů. Drtivá většina zboží je však podstatně dražší.
Už se to prokouklo
Je přitom zajímavé, že z těchto srovnání plyne i další důležitá věc. Jak v Německu, tak v Polsku zdaleka nejsou tak rozšířené slevové akce. Jistě, obchody je tam nabízejí také, ale často v jiné formě, kdy zvýhodňují větší nákup. Třeba když si koupíte tři másla, budete mít jedno zdarma apod. Málokdy tam ale narazíme na slevu typu 60 % na toaletní papír nebo kávu.
Z toho by se na první pohled dalo usuzovat, že v České republice musí být nejlevněji, protože tu těch akcí máme každý týden obrovské množství, a to i těch, které dosahují skutečně vysokých procentuálních hodnot. Pokud vám někdo dává slevu šedesát procent, jednoduše dostáváte pocit, že nakupujete extra výhodně.
Jenže v tom je ten háček. I když v rámci různých srovnání nakoupíte v Česku s touto vysokou slevou, často zjistíte, že v Polsku je to ještě levnější nebo přinejmenším stejně drahé, avšak s tím rozdílem, že jejich cena je zcela standardní.
Řetězcům to vyhovuje
Ostatně, už se o tom mluví i na nejvyšší úrovni a i ministr zemědělství doporučil Čechům, ať nakupují v akcích, protože jinak se k normálním cenám prostě nedostanou. V tento moment je ale zkrátka nutné říct stop, protože takto to fungovat opravdu nemůže.
Obchodní řetězce v Česku zcela nezakrytě uměle navyšují standardní ceny, které jsou neúměrně vysoké a pro mnohé už nedostupné, aby pak mohly lákat na slevy, které jsou ve skutečnosti normálními cenami. Je jasné, že trh je maximálně pokřivený a sám se z toho zjevně nedostane, protože na něj nepřichází nová konkurence a stávajícím hráčům tento stav vyhovuje.
Vlastně tak nezbývá nic jiného než provést nějaký zásah shora. Už se o tom dříve mluvilo. Nejlepší by bylo, kdyby se slevové akce v České republice jednoduše zakázaly. Obchodní řetězce by potom musely standardní ceny upravit, aby vůbec něco prodaly. Jinak by jim totiž zákazníci definitivně utíkali do prodejen s prošlým zbožím nebo rovnou do Polska.
Foto: Shutterstock
Pokud se zruší slevové akce, přestanu v ČR úplně nakupovat. A bude to. Biedronka to jistí.